Pneumatiky na aute si asi celý čas dofukoval nesprávne. Drvivá väčšina šoférov robí túto chybu

Nesprávne nafúkané pneumatiky môžu zvýšiť spotrebu paliva až o 10 %, znížiť bezpečnosť jazdy a skrátiť ich životnosť. Pozri sa, ako ich správne dofúkať.

pneumatika na aute_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Určite dobre vieš, že pneumatiky zohrávajú významnú úlohu pri ovládaní auta. Okrem toho, to, ako ich máš nafúkané, ovplyvňuje spotrebu auta. Ak máš napríklad pneumatiky podhustené o 0,5 baru, tak to môže zvýšiť spotrebu paliva o 3 až 5 %. Pri silne podhustených pneumatikách môžeš spotrebu paliva zvýšiť kľudne aj o 10 % alebo viac. Mimochodom, asi by ťa to nenapadlo, ale voľným okom, keď zbadáš mierne sploštenú pneumatiku, tak to znamená, že z nej ubudlo približne 20 až 25 % vzduchu od nafúkania. Len pre zaujímavosť, pneumatiky prirodzene strácajú každý mesiac v priemere 0,07 až 0,2 baru vzduchu.

makka pneumatika
Zdroj: Vedelisteze.sk

Možno si preto hovoríš, že je lepšie jazdiť na pneumatikách, ktoré sú prehustené. Keď sú pneumatiky prehustené, styčná plocha s vozovkou sa zmenší, pretože sa stred pneumatiky viac vydúva. To znižuje valivý odpor, čo môže viesť k miernemu zníženiu spotreby. Hovoríme ale o veľmi malom rozdiele, niekde na úrovni okolo 1 až 2 % spotreby. Problémom však je, že pneumatiky sa ti neprimerane opotrebúvajú, hlavne stred behúňa, čo skracuje ich životnosť. Znamená to, že ich budeš musieť meniť častejšie. Okrem toho je jazda autom menej komfortná a „tvrdšia“, keďže budeš cítiť viac nerovností, a zároveň prehustené pneumatiky znižujú trakciu vozidla. Jazda je teda nebezpečnejšia.

Aký tlak v pneumatikách je ideálny?

Ako už asi tušíš, mal by si mať v pneumatikách ideálny tlak. Možno teraz rozmýšľaš, aký to je. Pravdepodobne, ako väčšina šoférov, pozrieš sa na bočnicu pneumatiky a dofúkaš koleso podľa odporúčania na boku.

Ak si to spravil takto, vedz, že si to spravil nesprávne. Nejde totiž o odporúčaný tlak v pneumatikách, ale o maximálny tlak, ktorý označuje najvyšší tlak, ktorý pneumatika bezpečne zvládne a to v studenom stave. Inými slovami, ide len o hornú hranicu, ktorú by si nemal prekročiť.

Možno sa teraz pýtaš, kde nájsť správny tlak. Zabudnime teraz na to, že by si utekal hľadať manuál od auta, ktorý možno už ani nemáš. Informácia o ideálnom tlaku sa zvyčajne nachádza na nálepke vo vnútri rámu dverí vodiča či na veku nádrže. Tento odporúčaný tlak je optimalizovaný pre bezpečnosť, spotrebu, ovládateľnosť aj komfort jazdy.

odporucany tlak v baroch v pneumatikach auta_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Len pre zaujímavosť, u bežných osobných áut sa odporúčaný tlak najčastejšie pohybuje medzi 2,2 až 2,5 baru. Dôležité je tiež povedať, že ak sa rozhodneš dofúkať pneumatiky, mal by si to robiť ráno, kým si pneumatiky nezahrial a vonku ešte nepečie slnko. Majú sa totiž hustiť v studenom stave. Ak si s autom jazdil, mal by si počkať najmenej tri hodiny, kým pneumatiky vychladnú. Keď sú pneumatiky zohriate, tlak sa zvyčajne zvýši o 0,2 až 0,3 baru.

Komentáre