Tankuješ za 10 či 15 eur? Ani nevieš, čo to robí s tvojím autom. Ihneď s tým prestaň!

Tankovanie za „desinku“ ti môže narobiť viac problémov, než si myslíš.

tankovanie auto benzin nafta
Zdroj: Vedelisteze.sk

O naše autá sa nie vždy staráme tak, ako by sme mali. Možno aj ty máš niekoľko zlozvykov. Napríklad, že zaraďuješ spiatočku ešte predtým, ako riadne zastavíš. Alebo, že máš nohu položenú na spojke. Tých zlozvykov, s ktorými sa môžeš stretnúť, je však oveľa viac. Na jeden častý by sme chceli poukázať. Je ním tankovanie za „desinku“.

Tankuješ za „desinku“? Ak áno, zarábaš si na problémy

Mnoho šoférov tankuje radšej za menšie sumy peňazí a častejšie. Takéto správanie ti ale môže narobiť pomerne veľa nepríjemností, o ktorých asi ani netušíš, že môžu nastať.

Keď máš v palivovej nádrži málo benzínu, koleduješ si o problémy. Hlavne, keď sa tento stav opakuje pravidelne. Prejdime ale k samotným problémom, ktoré môžu nastať, ak zvykneš takto tankovať.

spotreba benzinu.jpg
Zdroj: Vedelisteze.sk

Problém s hromadením nečistôt

V spodnej časti palivovej nádrže sa môžu časom hromadiť nečistoty a sedimenty. To predstavuje problém. Keď je totiž v nádrži málo paliva, palivové čerpadlo môže nasávať tieto usadeniny, čo môže viesť k zanášaniu palivového filtra alebo dokonca k poškodeniu vstrekovacieho systému.

Dávaš viac zabrať palivovému čerpadlu

Problém vyššie ale nie je jediný, s ktorým sa môžeš stretnúť. Okrem toho zvyšuješ riziko prehrievania palivového čerpadla. Palivové čerpadlo sa pri niektorých autách chladí priamo palivom. Ak je hladina nízka, čerpadlo sa nemá ako dostatočne chladiť, čo môže časom skrátiť jeho životnosť alebo viesť k zlyhaniu.

Kondenzácia vody v nádrži

Možno si teraz hovoríš, že viac problémov si nemôžeš narobiť, keď tankuješ za pár „šupiek“. Vedz, že nemáš pravdu. Ďalším problémom je kondenzácia vody v nádrži. Pri nízkej hladine paliva sa v nádrži môže totiž ľahšie vytvárať kondenzát, najmä v chladnejších obdobiach. Táto voda sa môže následne dostať do palivového systému a spôsobiť zníženie výkonu motora alebo problémy so štartovaním. Okrem iného, aj malé množstvo vody v palive môže pri nízkych teplotách zamrznúť. Zamrznutá voda môže upchať palivové potrubie alebo filter, čo zabráni prívodu paliva do motora. Vo všeobecnosti platí, že plná nádrž = menej priestoru na kondenzáciu. To pomáha udržiavať palivo „čistejšie“ a bez vody.

Naftové autá sú viac náchylné na problémy

Tankovať plnú nádrž, resp. za viac peňazí, by si mal hlavne pri naftových autách. Tie sú totiž o niečo citlivejšie na dôsledky častého tankovania za pár eur. Naftové systémy, najmä common rail technológie, pracujú pod veľmi vysokým tlakom a sú veľmi citlivé na nečistoty a vodu v palive. Nafta zároveň chladí palivové čerpadlo. Nafta má tiež väčšiu tendenciu, hlavne počas chladných mesiacov, tuhnúť. Možno sa teraz pýtaš, čo to má spoločné s objemom paliva. Ak je v nádrži málo nafty, zvyšuje sa riziko parafinizácie – vytvárania kryštálov, ktoré upchajú filter.

Samozrejme, neznamená to, že benzínové autá je v poriadku tankovať za pár eur.

Komentáre