Veľký test celoročných pneumatík odhalil, ktorým sa je lepšie vyhnúť. Nie sú také bezpečné, ako sa zdajú

Goodyear, Continental, Bridgestone a Pirelli bodovali v ADAC teste celoročných pneumatík. Pozri, ktoré modely sú bezpečné a ktoré radšej obísť.

pneumatika auto_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Pravdepodobne aj ty meníš pneumatiky na aute dvakrát ročne. Okrem toho, že to zaberá čas, stojí to aj peniaze, a nie málo. Zatiaľ čo kedysi stála výmena pneumatík len pár drobných, dnes za prezutie pokojne zaplatíš aj 50 eur. To znamená, že za rok ťa môže stáť sezónna výmena až 100 eur. Niet divu, že mnohí vodiči hľadajú spôsob, ako ušetriť. Jedným z riešení je prechod na celoročné pneumatiky. Otázkou ale zostáva, či ide skutočne o dobrú voľbu. Nejde len o peniaze, ide predovšetkým o bezpečnosť.

Najnovší test nemeckého autoklubu ADAC priniesol podrobné výsledky pre celoročné pneumatiky v rozmere 225/45 R17, ktorý je vhodný pre populárne modely áut ako VW Golf, Škoda Octavia či Toyota Corolla. Otestovaných bolo 16 modelov, pričom výsledky boli zmiešané. Niektoré pneumatiky príjemne prekvapili, iné vyslovene sklamali.

Štyri gumy prekvapili, ďalšie prepadli

Spomedzi všetkých testovaných modelov dostali hodnotenie „dobré“ len štyri z nich. Najlepšie si viedli Continental AllSeasonContact 2 a Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Tieto pneumatiky ponúkajú vyvážený výkon a spoľahlivú jazdu v rôznych podmienkach. Pridali sa k nim aj Bridgestone Turanza All Season 6 a Pirelli Cinturato All Season SF3, ktoré sú síce o niečo slabšie na zasnežených cestách, no stále dostatočne bezpečné a schopné.

pneumatika na aute_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Kým tieto modely dokazujú, že celoročné pneumatiky môžu byť kvalitné, druhý koniec rebríčka vyvoláva obavy. Až štyri pneumatiky dostali hodnotenie „zlé“ a ich použitie sa rozhodne neodporúča. Najhoršie dopadla pneumatika Arivo Carlorful A/S. Jej brzdná dráha na mokrej vozovke bola až o 11,3 metra dlhšia ako u najlepšie hodnoteného konkurenta. Aby si mal predstavu, čo to v praxi znamená, ak by si pri rýchlosti 80 km/h prudko zabrzdil, auto s kvalitnými pneumatikami by už stálo. Auto s pneumatikami Arivo by sa však stále rútilo rýchlosťou približne 41 km/h, a to môže rozhodovať o živote.

Rovnaké zlé hodnotenie dostali aj pneumatiky CST Medallion All Season ACP1, APlus AS909 a Petlas Multi Action PT565. Ide zväčša o lacné značky dostupné cez internet, ktoré síce môžu lákať nízkou cenou, no v teste pohoreli nielen na mokrej, ale aj na zasneženej vozovke.

Ani známa značka nie je automaticky zárukou kvality

Dôležité je zdôrazniť, že ani známa značka nie je automaticky zárukou kvality. Napríklad Barum Quartaris 5, ktorá patrí pod skupinu Continental, získala len hodnotenie „dostatočný“. Slabší výkon najmä na suchých cestách naznačuje, že do tohto modelu zrejme neboli investované dostatočné prostriedky na vývoj. Rovnako sklamali aj pneumatiky Vredestein Quatrac Pro+ a Nexen N’Blue 4Season 2, od ktorých by sa očakával lepší výkon.

pneumatiky koleso auto_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Okrem štyroch najlepšie hodnotených modelov boli v teste aj štyri pneumatiky, ktoré dostali známku „uspokojivý“. Patrí sem Michelin Crossclimate 2, Dunlop All Season 2, BFGoodrich Advantage All-Season a Viking FourTech Plus. Každá z nich má svoje silné aj slabé stránky. Napríklad Dunlop vyniká v ekologických parametroch a niektoré z týchto pneumatík podávajú dobré výkony na snehu.

Zaujímavým faktorom je aj životnosť. Zatiaľ čo niektoré lacné pneumatiky sa opotrebujú rýchlo, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 podľa testu vydrží až 68 000 kilometrov. To znamená, že lacnejší nákup sa nemusí vždy vyplatiť. Môžeš skončiť s dvoma sadami lacných pneumatík tam, kde by ti jedna kvalitná stačila na celé roky.

Celkovo sa ukazuje, že celoročné pneumatiky prešli dlhú cestu. Zatiaľ čo pred pár rokmi boli vnímané skôr ako núdzové riešenie, dnes už niektoré modely poskytujú bezpečnosť a výkon porovnateľný so sezónnymi alternatívami. Samozrejme, v extrémnych podmienkach, ako sú horské priechody v zime, budú špecializované zimné pneumatiky stále lepšou voľbou.

Ak však jazdíš prevažne v miernych podmienkach a nechceš dvakrát ročne riešiť prezúvanie, kvalitné celoročné pneumatiky môžu byť dobrým kompromisom. Dôležité je len nevyberať podľa ceny, ale podľa testov a reálnych vlastností. V opačnom prípade ťa môže lacný nákup vyjsť poriadne draho.

Komentáre