Vieš, ako funguje automatická prevodovka? Väčšina vodičov netuší, čo sa deje, keď len zaradia „D“

Automatická prevodovka je zložitý systém plný oleja, ozubených kolies a elektroniky. Pozri, ako spolupracuje menič krútiaceho momentu, planétové súkolie a riadiaca jednotka, aby auto radilo hladko a bez spojky.

automaticky prevodovka
Zdroj: Jean-Philippe Delberghe / unsplash.com

Väčšina šoférov ju pozná len z pocitu, zaradíš „D“, auto sa rozbehne a všetko sa deje akoby samo. Ale čo sa vlastne deje vo vnútri automatickej prevodovky, keď stlačíš plyn? Kanál Auto Aprende, ktorý sleduje viac ako 800-tisíc autíčkarov, to ukázal na fascinujúcom videu (ktoré si môžeš pozrieť nižšie), kde môžeš sledovať, ako sa to celé točí, spája a brzdí vo vnútri. A hoci ide o súčasť auta, ktorú berieme ako samozrejmosť, jej fungovanie je hotová technická symfónia medzi hydraulikou, elektronikou a mechanikou.

Tajomstvo plynulého rozbehu: Menič krútiaceho momentu

Na začiatku celého procesu je menič krútiaceho momentu, zariadenie, ktoré funguje ako kvapalinová spojka medzi motorom a prevodovkou. Vo vnútri sa nachádza olej, ktorý prenáša energiu z motora na turbínu pripojenú k prevodovke.

Vďaka tomu sa auto rozbieha plynulo, bez klasickej spojky. Pri vyšších rýchlostiach však moderné prevodovky používajú tzv. lock-up spojku, mechanické premostenie meniča, ktoré zabráni prešmyku oleja a zníži straty výkonu. Tým pádom sa zníži aj spotreba paliva a auto reaguje pružnejšie.

palivo auto spotreba_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Planétové súkolie: Srdce automatickej prevodovky

Keď už je výkon prenesený, prichádza na rad to najzaujímavejšie, planétové súkolie. To je systém ozubených kolies, ktorý rozhoduje o tom, aký prevod sa práve používa. V strede je tzv. slnečné koleso, okolo neho obiehajú planetárne kolieska a celé to obopína ozubený veniec. Podľa toho, ktoré z týchto častí sa práve zablokujú alebo spoja, sa mení prevodový pomer, a tým aj rýchlosť a krútiaci moment na kolesách.

No nejde len o jednoduché „zablokovanie“. O to, čo sa točí a čo stojí, sa starajú lamelové spojky a lamelové brzdy. Spojky spájajú dve rotujúce časti dohromady, zatiaľ čo brzdy zafixujú niektoré časti planétového súkolia voči skrini prevodovky. A práve tieto lamelové prvky ovláda tlak oleja, ktorý vytvára hydraulický systém. Tu sa uzatvára celý kruh, menič dodá tlak, hydraulika ho rozvedie a lamely menia prevody.

automaticka prevodovka
Zdroj: Maxim Hopman z Unsplash

V moderných hydrodynamických prevodovkách (tiež nazývaných automatické prevodovky s meničom krútiaceho momentu) je kľúčovým prvkom tzv. ventilové teleso alebo mechatronika. Tento blok riadi, kam sa pošle olej a ktoré lamely sa majú aktivovať. Dnes to už nie je len čisto mechanická záležitosť, prietok oleja kontrolujú elektronické solenoidy, ktoré reagujú na povely z riadiacej jednotky. Tá na základe tvojho štýlu jazdy, polohy plynu a rýchlosti dokáže v priebehu milisekúnd rozhodnúť, kedy a ako má prevodovka preradiť.

Nie všetky automaty sú rovnaké

Nie všetky automaty však fungujú rovnako. Klasická hydrodynamická prevodovka s meničom je plynulá, spoľahlivá a zvláda vysoký krútiaci moment, preto ju nájdeš v SUV, limuzínach či offroadoch.

Robotizované prevodovky, ktoré kedysi kombinovali manuál a automat, dnes už pomaly miznú. Boli lacné a úsporné, ale často trhali pri radení. Ich miesto nahradili dvojspojkové prevodovky (DSG, DCT), ktoré v podstate predstavujú dve robotizované prevodovky v jednom. Jedna spojka ovláda párne a druhá nepárne prevody, takže keď máš zaradenú trojku, štvorka je už pripravená, výsledkom je takmer nepostrehnuteľné radenie.

A potom je tu CVT prevodovka, ktorá nemá ozubené kolesá, ale systém remeníc a kovového remeňa. Mení prevod nepretržite, bez skokov. Motor tak pracuje stále v ideálnych otáčkach, čo šetrí palivo. Tento typ nájdeš často v hybridných autách, hoci niektorým vodičom chýba typický „pocit radenia“.

@autoaprende Funcionamiento de una transmision automatica 🚘 #autoaprende #tipsmecanicos #transmisionautomatica ♬ Beethoven Moonlight Sonata 1st Movement(883152) – BPProject

Automatická prevodovka je teda oveľa viac než len „krabica, ktorá radí sama“. Je to technologický zázrak, ktorý v sebe spája precíznu mechaniku s inteligentným riadením. A keď raz uvidíš, ako to celé pracuje naživo, už nikdy nebudeš počuť svoje auto rovnako ako predtým.

Komentáre