Vieš, čo sa deje s tvojím autom, keď prejdeš retardér bez poriadneho pribrzdenia? Takto spoznáš, že si si auto už poškodil
Rýchly alebo zle zabrzdený prejazd cez výmoľ či retardér môže poškodiť tlmiče, pneumatiky, disky aj geometriu nápravy. Pozri sa, čo sa deje v podvozku pri náraze a prečo správne spomalenie pred prekážkou predĺži životnosť auta.
Možno to robíš aj ty. Vidíš výmoľ alebo retardér, no nechce sa ti spomaľovať. Buď pridáš plyn, alebo len zľahka odbrzdíš a dúfaš, že auto to zvládne. Kabína sa až tak netrasie, nič nebuchne, a tak máš pocit, že si to auto „dalo“. Pravda je ale presne opačná. Každý takýto prejazd dá tvojmu podvozku brutálne rany, ktoré sa možno neukážu hneď, ale o pár dní či týždňov ale o mesiacov už áno. A potom sa čuduješ, prečo tlmič tečie, volant je nakrivo alebo pneumatika vibruje.
Prečo je rýchly alebo nedostatočne brzdený prejazd výmoľom pre auto smrteľná kombinácia?
Keď koleso trafí nerovnosť, auto musí absorbovať energiu. Robí to pneumatika, pružina a tlmič. Pri pomalej jazde stíha olej v tlmiči pretekať ventilmi, pružina sa stlačí a všetko prebehne plynulo. Keď však výmoľ zoberieš rýchlo alebo ho prejdeš s nedostatočne uvoľneným brzdovým pedálom, energia narastie prudko. Tlmič nestíha reagovať, olej cez ventily neprúdi dosť rýchlo a tlmič sa správa ako tvrdá tyč. Vtedy sa náraz prenesie do kovových častí, čapov, silentblokov, ložísk aj karosérie.

Tu sa ukáže rozdiel medzi dobrým a unaveným tlmičom. Funkčný tlmič ešte dokáže časť energie premieňať na teplo, aj keď ho náraz prekvapí. Opotrebovaný tlmič však môže takúto ranu nezvládnuť vôbec. Staré tesnenia povolia, olej vytečie a tlmič je definitívne mŕtvy. Od tohto momentu bude tvoje auto po každej nerovnosti nepríjemne plávať a pružina bude nekontrolovane kmitať. Ak sa auto po výmole roztrasie viac než raz, tlmiče sú už slabé.
Pneumatika nie je nezničiteľná. Rýchly prejazd ju dokáže „zabiť“ za sekundu
Pneumatika je prvý tlmič, ktorý má absorbovať energiu. Pri rýchlom prejazde alebo nedostatočnom brzdení sa však bočnica nestihne ohnúť. Dostane tzv. pinch shock, čo je prudké stlačenie medzi asfaltom a ostrou hranou výmoľu či retardéra. Pri takejto rane vzniká bublina na bočnici, ktorá môže neskôr explodovať pri vyššej rýchlosti. V zime je to ešte horšie. Stuhnutá guma absorbuje minimum energie, takže aj relatívne malý náraz pneumatiku poškodí oveľa tvrdšie.

Geometria nápravy: skryté poškodenie, ktoré zničí pneumatiky a žerie palivo
Možno si myslíš, že kým pneumatika nepraskla, všetko je v poriadku. Lenže aj menší, ale prudký náraz dokáže rozhodiť geometriu nápravy. To znamená, že sa zmení uhol kolies, zbiehavosť či odklon. Auto potom začne jemne ťahať do strany, pneumatiky sa opotrebúvajú nerovnomerne a spotreba paliva stúpa. Pri vyšších rýchlostiach máš pocit, že auto mierne pláva, aj keď je cesta rovná. Ak si trafil výmoľ alebo retardér tak, že to aj teba fyzicky „zabolelo“, kontrola geometrie je povinnosť.
Prečo retardér dokáže zničiť podvozok ešte rýchlejšie než výmoľ
Výmoľ dá tvojmu autu jednu ranu. Retardér dve, prudké stúpanie nahor a okamžitý pád nadol. Ak spomalíš málo, alebo vôbec, celý podvozok dostane šok, ktorý tlmiče a silentbloky doslova preťaží. Tlmič nestíha reagovať, pružina sa stláča naraz a všetko končí tvrdým nárazom do dorazov. Tvoje auto to síce prežije, ale každý takýto prejazd mu výrazne skracuje životnosť.

Ak máš nízkoprofilové pneumatiky, retardér je tvoj nepriateľ číslo jeden
Pri nízkom profile je medzi diskom a asfaltom minimum gumy. To znamená, že väčšinu energie nárazu absorbuje samotný disk. Ten sa môže ohnúť na okraji a spôsobovať únik vzduchu, alebo sa poškodí jeho vnútorná časť, ktorú voľným okom nevidíš. Výsledkom sú vibrácie pri rýchlosti okolo 80 až 120 km/h. Ak si retardér prešiel rýchlo alebo bez správneho dobrzdenia, a auto začalo vibrovať, disk treba skontrolovať.
Prečo nestačí „trochu“ pribrzdiť? Problém je v prenose hmotnosti a ABS
Veľa mužov robí tú istú chybu, pred retardérom zľahka brzdí, no brzdu neuvoľní. Výsledok? Predná náprava sa ponorí a dostane ešte tvrdší náraz. Ak brzdíš až na retardéri, aktivuje sa ABS, prenesie viac sily dopredu a tlmiče dostanú záťaž presne v momente, keď ju najmenej potrebujú. Preto je správny postup iný: spomaliť pred prekážkou, brzdu uvoľniť tesne pred ňou a prejsť plynule konštantnou nízkou rýchlosťou.
Ako zistíš, že si si auto poškodil?
Ak sa po prudkom náraze objaví pukanie alebo nové klepoty, zvyčajne odišiel silentblok či čap. Ak auto vibruje, problém je často v ohnutom disku. Ak ťahá do strany alebo volant nie je rovno, geometriu si rozhodil nárazom. Mastnota na tlmiči znamená únik oleja, teda smrť tlmiča. A ak sa objaví bublina na pneumatike, jazdu treba okamžite ukončiť, pretože koleso môže explodovať.
Rýchlosť cez retardér nie je frajerina. Je to rýchla cesta k drahým opravám
Retardér aj výmoľ sú pre tvoje auto malým crash testom. Ak ich berieš rýchlo alebo bez správneho dobrzdenia, tlmiče, pneumatiky, disky, geometria aj celé zavesenie kolies trpia násobne viac. Jediný prejazd môže poškodiť auto viac, než si myslíš. Preto ak chceš, aby ti auto vydržalo a jazdilo bezpečne, drž sa jednoduchého pravidla: spomaľ pred prekážkou, brzdu uvoľni a prechádzaj plynulo.

Komentáre