Ak počuješ tieto zvuky vo svojom aute, tak ti signalizuje skoré problémy!
Počuješ v aute pískanie, škrípanie, hrkotanie alebo syčanie? Pozri sa, čo ti chce auto týmito zvukmi povedať.
Tvoje auto s tebou dokáže komunikovať nielen kontrolkami na palubnej doske, ale aj zvukmi, pachmi a vibráciami. Každé vozidlo vydáva určité prirodzené zvuky, ktoré naznačujú, že všetko funguje správne (resp. že niečo sa chystá pokaziť). Ak sa však objavia neobvyklé zvuky, ako napríklad, pískanie, hrčanie či škrípanie, môže to signalizovať mechanický problém. Včasná identifikácia týchto signálov ti môže ušetriť veľa peňazí na opravách a predovšetkým zvýšiť bezpečnosť na cestách.
Divné zvuky bŕzd
Brzdy patria k najdôležitejším bezpečnostným prvkom auta. Ak pri brzdení počuješ pískanie, syčanie, škrípanie alebo dunenie, ide o signál, že niečo nie je v poriadku. Pískanie môže byť spôsobené bežným opotrebovaním brzdových doštičiek alebo nahromadením nečistôt na kotúčoch.
Syčanie môže súvisieť s problémami v posilňovači bŕzd alebo s únikom vzduchu v brzdovom systéme. Ak pri brzdení počuješ škrípanie alebo zvuk brúsenia kovu o kov, je pravdepodobné, že sa brzdové doštičky úplne opotrebovali a brzdový kotúč sa trie priamo o brzdový strmeň. To môže viesť k vážnemu poškodeniu a predĺženiu brzdnej dráhy, čo zvyšuje riziko nehody. Takýto stav si vyžaduje okamžitú opravu.
Trhavé zvuky
Trhavé zvuky sa často vyskytujú v starších vozidlách, kde sú už niektoré komponenty podvozka opotrebované. Tieto zvuky môžu pochádzať z opotrebovaných silentblokov, ktoré slúžia na tlmenie vibrácií a hluku. Ak sú tieto gumové súčasti poškodené, auto môže pri jazde vydávať rôzne nepríjemné zvuky, najmä pri prechode nerovnosťami. Podobne môžu byť zdrojom trhavých zvukov aj guľové čapy riadenia alebo kĺby hnacích hriadeľov, ktoré zabezpečujú plynulý pohyb kolies a odpruženia. Ak sú poškodené, môžu spôsobovať nielen hluk, ale aj nepríjemné vibrácie volantu alebo nepresné riadenie.
Hrkotavé zvuky
Hrkotavé zvuky môžu signalizovať rôzne problémy, od uvoľnených častí výfukového systému až po vážnejšie mechanické poruchy. Uvoľnený tepelný kryt výfuku alebo poškodené držiaky môžu spôsobiť nepríjemné vibrácie a klepotavé zvuky pri jazde. Ak však hrkotanie pochádza z priestoru motora, môže ísť o problém s napínačom rozvodovej reťaze. Rozvodová reťaz a rozvodový remeň zabezpečujú synchronizáciu ventilov a piestov v motore. Ak sa rozvodová reťaz natiahne alebo napínač prestane správne fungovať, môže dôjsť k nesprávnemu časovaniu motora, čo môže viesť k vážnemu poškodeniu. V extrémnych prípadoch môže reťaz preskočiť alebo sa dokonca pretrhnúť, čo môže spôsobiť nefunkčnosť motora a drahú opravu.
Škrípavé zvuky pri štarte auta
Ak pri štartovaní počuješ kovové škrípanie, problém môže byť v štartéri alebo v ozubenom venčeku zotrvačníka. Štartér obsahuje pastorek, ktorý sa pri naštartovaní spojí s ozubeným venčekom a otáča motor. Ak je pastorek alebo venček opotrebovaný, môžu pri zábere vydávať škrípavé zvuky. Tento problém sa môže zhoršovať, ak sa štartér nezasúva správne alebo ak je jeho mechanizmus poškodený. Ak sa tento zvuk objaví len raz, nemusí to znamenať vážnu poruchu, ale ak sa opakuje pravidelne, je dobré nechať si štartér skontrolovať.
Syčavé zvuky
Syčanie vychádzajúce z motora alebo podvozka môže byť spôsobené únikom kvapalín, napríklad chladiacej kvapaliny alebo oleja, ktoré prichádzajú do kontaktu s horúcimi časťami motora a odparujú sa. Syčanie môže tiež naznačovať tlakový problém v systéme chladenia alebo prehriatie motora. Ak sa syčanie objaví spolu so spáleným zápachom, parou alebo dymom spod kapoty, treba auto okamžite odstaviť a nechať ho vychladnúť. Otváranie horúcej expanznej nádržky chladiacej kvapaliny môže byť nebezpečné, pretože môže dôjsť k úniku horúcej pary a vážnym popáleninám. Ak sa syčanie objavuje pravidelne, môže ísť o netesnosť v chladiacom systéme alebo o poškodený chladič.
Komentáre