Škodí autu, keď ho štartuješ so stlačenou spojkou? Odpoveď ťa môže prekvapiť

Štartovanie motora auta so stlačenou spojkou prináša viacero výhod, no aj nevýhod.

pedale spojka brzda plyn_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Štartovanie auta so stlačeným pedálom spojky je zaužívaný zvyk mnohých vodičov. Možno aj tvoj. Rozmýšľal si však niekedy nad tým, či takéto štartovanie motora mu pomáha, alebo mu skôr škodí? Poďme sa na túto tému pozrieť bližšie. Odpoveď ťa možno prekvapí.

Možno aj ty pri každom rannom štartovaní automaticky zošliapneš spojku a otočíš kľúčikom, často bez toho, aby si sa nad tým zamyslel. Robí to väčšina z nás. Táto prax má svojich zástancov aj odporcov. Zatiaľ čo jedna skupina tvrdí, že tým chránime štartér a batériu, druhá varuje pred možným poškodením motora.

zapnutie auta start motor_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ako funguje spojka

Najprv si povedzme, ako funguje spojka a akú úlohu zohráva pri štartovaní. Spojka je komponent, ktorý spája alebo odpája motor od prevodovky. Keď stlačíš pedál spojky, spojka sa odpojí od motora. Naopak, keď spojku uvoľníš, motor sa spojí s prevodovkou a môže prenášať silu na kolesá, samozrejme, ak je zaradená rýchlosť.

Čo robí s autom, keď ho štartuješ so zošliapnutým pedálom

Pri štartovaní motora to znamená, že štartér bude roztáčať iba samotný motor, nie celú prevodovku. Tým sa znižuje odpor, ktorý musí štartér prekonať, čo vedie k ľahšiemu roztočeniu motora a menšiemu odberu prúdu z batérie. Môžeš to pocítiť ako „ľahší“ štart.

pedale na aute spojka plyn brzda_3
Zdroj: Vedelisteze.sk

Možno si teraz hovoríš, že keď je zaradený neutrál, motor aj tak neroztočí kolesá. To je pravda. Neutrál skutočne odpojí kolesá od motora, avšak aj v tomto prípade sú niektoré vnútorné časti prevodovky (napr. hriadele a ozubené kolesá) stále spojené s motorom a pri štartovaní sa musia roztočiť spolu s motorovým olejom v prevodovke. Tento vnútorný odpor môže byť najmä za studena prekvapivo veľký, pretože chladný olej je hustejší, čo spôsobuje logicky väčší odpor.

Vyšliapnutím spojky sa odpojí aj tento zvyšok prevodovky od motora, takže štartér roztáča iba samotný motor. To znamená menšiu námahu pre štartér a menšie zaťaženie batérie. Tento efekt oceníš hlavne v zimných mesiacoch, keď batéria kvôli chladu stráca kapacitu.

auto zima motor start_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Čo odporúčajú výrobcovia áut?

Vo všeobecnosti platí, že menší odpor pri štarte = ľahší rozbeh motora, čo prospieva štartéru aj batérii. Napríklad koncern Volkswagen (kam patrí aj Škoda) odporúča štartovanie so stlačenou spojkou pri všetkých svojich vozidlách. Mnohé novšie autá (aj niektoré staršie) sú dokonca vybavené bezpečnostným spínačom, ktorý nedovolí naštartovať motor, kým nie je spojkový pedál stlačený. Takýto systém používajú takmer všetky nové modely značiek Toyota, Mazda či BMW.

Toyota, Mazda, BMW, Volkswagen/Škoda, Ford, Kia a mnoho ďalších značiek vyžaduje zošliapnutie spojky pri štarte na.

Ako sme už spomenuli, odpojenie prevodovky od motora je obzvlášť užitočné v chladnom počasí. V zime hustne olej v motore aj v prevodovke a batéria má zníženú kapacitu. Stlačenie spojky tak môže znamenať rozdiel medzi úspešným naštartovaním a vybitou batériou, najmä pri staršom vozidle.

Má toto štartovanie aj nevýhody?

Hoci je takéto štartovanie vo všeobecnosti odporúčané, niektorí odborníci upozorňujú na možné negatíva. Ide najmä o vplyv na motorové súčiastky, konkrétne na axiálne ložiská kľukového hriadeľa. Pri stlačení spojky totiž pôsobí tlak na kľukový hriadeľ v smere dopredu alebo dozadu. Tento tlak sa opiera práve o spomínané ložiská.

Keď štartujeme so spojkou na podlahe, kľukový hriadeľ tlačí na svoje ložiská v momente, keď v nich ešte nie je dostatočné mazanie. Motorový olej pri vypnutom motore steká a medzi kovovými plochami ložiska a hriadeľa zostáva len minimálna olejová vrstvička. Pri otočení kľúčom dôjde na zlomok sekundy k treniu kov-na-kov, kým sa olej znovu nedostane k ložiskám.

Ak sa axiálne ložisko výrazne opotrebuje, môže to viesť k nadmernej vôli kľukového hriadeľa v pozdĺžnom smere. V praxi sa to môže prejaviť klopaním motora na voľnobehu alebo poklesom otáčok pri zošliapnutí spojky na voľnobehu. Oprava tejto časti motora nie je lacná.

otacky motora.jpg
Zdroj: Vedelisteze.sk

Niektorí mechanici preto odporúčajú, ak to tvoje auto umožňuje, radšej štartovať na neutrál bez stlačenej spojky, aby sa predišlo zbytočnému namáhaniu týchto ložísk. Treba však dodať, že jedno krátke stlačenie spojky pri štarte nepredstavuje pre moderné ložiská výrazné riziko. Problém nastáva až pri dlhodobom súčte stoviek a tisícok štartov počas životnosti auta.

Komentáre