Toto tlačidlo v aute si väčšina ľudí nevšíma, no má obrovský vplyv na klímu a to ako funguje!
Mnohí vodiči robia pri používaní klimatizácie v aute zásadné chyby, ktoré znižujú jej účinnosť a môžu dokonca škodiť aj zdraviu.
Používanie klimatizácie v aute sa môže na prvý pohľad zdať ako jednoduchá vec. Nastúpiš do vozidla, naštartuješ, zapneš klímu a nastavíš si preferovanú teplotu. Následne sa vyberieš na cestu. Ak to robíš takto, zrejme robíš chybu, ktorú si neuvedomuje veľa vodičov.
Možno sa teraz pýtaš, kde presne je problém. Okrem toho, že klimatizáciu by si nemal zapínať okamžite po naštartovaní motora, ale až po krátkej chvíli. Pri okamžitom zapnutí klímy sa zvyšuje záťaž na batériu a celý elektrický systém, čo môže viesť z dlhodobého hľadiska k predčasnému opotrebovaniu batérie či iných komponentov. No existuje ešte ďalší faktor, ktorý často uniká pozornosti vodičov.
Toto tlačidlo množstvo šoférov prehliada a robí tým zásadnú chybu
Pravdepodobne prehliadaš jedno nenápadné tlačidlo, ktoré má pritom významný vplyv na účinnosť klimatizácie, tlačidlo cirkulácie vzduchu. Zväčša ho nenájdeš priamo na paneli klimatizácie, ale v jeho blízkosti. Má tvar auta so šípkou dookola alebo symbol recirkulácie.
Toto tlačidlo prepína režim medzi nasávaním čerstvého vonkajšieho vzduchu a využívaním vzduchu už prítomného v kabíne. Ten sa následne opätovne ochladzuje alebo zohrieva a vracia späť do interiéru.
Prečo je tento režim taký dôležitý? Dôvodov je hneď niekoľko. Klimatizácia v režime recirkulácie nemusí neustále ochladzovať horúci vonkajší vzduch, ale pracuje s už raz ochladeným vzduchom, čo výrazne zvyšuje jej efektivitu. Predstav si to ako ohrev vody, jej prvotné ohriatie trvá najdlhšie a vyžaduje najviac energie, no udržať teplotu je už jednoduchšie. Rovnako funguje aj klimatizácia pri recirkulácii, šetrí energiu, znižuje spotrebu paliva či elektriny (v prípade elektromobilov) a odľahčuje celý systém.
Ideálne je zapnúť cirkuláciu hneď na začiatku jazdy počas horúcich dní, keď je v interiéri ešte veľmi teplo.
Okrem toho je recirkulovaný vzduch suchší, čo pomáha pri odhmlievaní okien a zvyšuje komfort najmä v daždivom alebo vlhkom počasí. Taktiež zabraňuje vnikaniu vonkajších škodlivín a zápachov, čo oceníš najmä v mestách, tuneloch či v kolónach.
Dôležité však je, aby si cirkuláciu nepoužíval nepretržite. Bez pravidelného prívodu čerstvého vzduchu sa totiž môže v kabíne zvýšiť koncentrácia oxidu uhličitého, čo vedie k únave, bolesti hlavy a nižšej pozornosti.
Na záver ešte jedna rada, klimatizáciu by si mal vypnúť niekoľko minút pred ukončením jazdy. Prečo? Pretože tak umožníš systému „vyschnúť“, znížiš tak množstvo zvyšnej vlhkosti, ktorá by mohla v odparovači spôsobovať vznik plesní, baktérií a nepríjemného zápachu.
Komentáre