Vieš, ktoré miesto v lietadle ti dá najväčšiu šancu prežiť v prípade nehody? Toto hovorí štatistika

Letecká doprava patrí medzi najbezpečnejšie formy cestovania, no keď dôjde k nehode, následky môžu byť tragické. Tieto sedadlá ti dávajú najväčšiu šancu na prežitie v prípade smrteľných nehôd.

najbezpecnejsie sedadlo v lietadle_1
Zdroj: Vedelisteze.sk, Suhyeon Choi z Unsplash

Dovolenkovú sezónu máme v plnom prúde a mnohí cestujú do svojej destinácie lietadlom. Rozmýšľal si niekedy nad tým, ktoré sedadlo je najbezpečnejšie v prípade nehody?

Pravdepodobne si už videl v správach zábery havarovaných lietadiel, ktoré končili tragicky. Máme však pre teba dobrú správu, napriek mediálnemu obrazu väčšina leteckých nehôd nie je smrteľná, čo potvrdzujú aj štatistiky. Napríklad v roku 1982 bolo zaznamenaných 3593 nehôd s 1585 obeťami, no v roku 2019 už iba 640 nehôd a 477 úmrtí.

Letecké nehody nie sú väčšinou smrteľné. Aj keď sú letecké nehody tragické, väčšina z nich sa končí bez obetí na životoch.

Najviac nehôd sa odohrá počas štartu alebo pristávania

Zaujímavosťou je aj to, že takmer polovica všetkých nehôd sa odohráva počas štartu alebo pristávania. Vyplýva to z analýzy dát za obdobie rokov 1983 až 2019.

lietadlo v poruchou
Zdroj: Vedelisteze.sk (fotografia bola upravená)

Pozrime sa však na otázku, ktoré miesta v lietadle sú najbezpečnejšie, a ktoré, naopak, nie sú. Ešte predtým však treba pripomenúť, že letecká doprava patrí medzi najbezpečnejšie formy prepravy.

„Miera úmrtnosti je neporovnateľne nižšia než pri jazde autom,“ hovorí Cheng-Lung Wu, docent na Leteckej fakulte Univerzity Nového Južného Walesu v Austrálii.

Podľa štúdie z roku 2024 v časopise Journal of Air Transport Management je pravdepodobnosť úmrtia pri jednom komerčnom lete len 1 ku 13,7 milióna. Navyše, približne 94 % nehôd medzi rokmi 2001 a 2017 malo 100 % mieru prežitia, uvádza americký Národný úrad pre bezpečnosť dopravy (NTSB).

Podľa Daniela Kwasiho Adjekuma, výskumníka v oblasti leteckej bezpečnosti z Univerzity Severnej Dakoty, všetko závisí od typu nehody. Ak dôjde k úplnému rozpadu lietadla, nezáleží na tom, kde sedíš. No v prípade tzv. nízkoenergetickej nehody, napríklad ak lietadlo vyjde z pristávacej dráhy, na polohe sedadla už skutočne záleží. V takých prípadoch sa stroj môže rozlomiť na dve časti, pričom väčšina kinetickej energie zasiahne prednú časť lietadla. Zadná časť býva bezpečnejšia.

motor lietadla_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Čo ukázala analýza nehôd, kde niektorí prežili a iní nie?

Magazín Time urobil zaujímavú analýzu na základe databázy nehôd amerického leteckého úradu FAA (CSRTG Aircraft Accident Database). Identifikovali 17 nehôd z rokov 1985 až 2000, pri ktorých boli známe plány usadenia pasažierov a známe údaje o obetiach aj preživších.

Výsledky ukázali, že sedadlá v zadnej tretine lietadla mali najnižšiu mieru úmrtnosti (32 %), zatiaľ čo v strednej časti to bolo 39 % a v prednej 38 %. Konkrétne najlepšie dopadli stredné sedadlá v zadnej časti lietadla, len 28 % úmrtnosť. Naopak, najvyššia úmrtnosť bola pri sedadlách pri uličke v strednej časti kabíny, a to až 44 %.

Predstav si, že letíš v úplne obsadenom lietadle, napríklad v Boeingu 737-800. Je to jeden z najčastejšie používaných typov lietadiel a zvyčajne v ňom sedí okolo 189 cestujúcich. Kabína býva rozdelená do troch častí – predná, stredná a zadná – pričom v každej z nich je približne 63 ľudí.

Pre lepšiu ilustráciu, podľa analýz nehôd, ktoré skúmali prípady s obeťami aj preživšími, vyšlo, že zadná časť lietadla je štatisticky najbezpečnejšia. Zo 63 ľudí, ktorí by sedeli vzadu, by priemere zomrelo asi 20 cestujúcich, teda 43 by prežilo. V prednej časti by to bolo podobné, približne 24 obetí a 39 preživších.

Najhoršie však dopadla stredná časť lietadla, kde by podľa čísel zomrelo až 25 ľudí zo 63. To znamená, že šanca na prežitie bola v tejto časti najnižšia. Ešte horšie to bolo v prípade sedadiel pri uličke v strede lietadla, tam bola úmrtnosť podľa štúdie až 44 %, teda takmer každý druhý by neprežil.

Komentáre