Vieš, prečo niektoré autá majú volant s plochou spodnou časťou? Nie je to len o dizajne
Niektoré volanty majú na spodku rovný tvar namiesto klasického oblúka. Nie je to len o dizajne.
Jeden z najdôležitejších prvkov v aute, bez ktorého by nebolo možné auto ani riadiť, je volant. Hoci tento prvok v aute vyzerá jednoducho, je výsledkom dlhoročného vývoja a najmä výstupom mnohých mechanizmov, ktoré sa v aute dejú. Bez neho by sme sa dostali tak možno na koniec ulice, pretože by sme nemohli ovládať smer jazdy.
Avšak tento prvok v aute skrýva niekoľko detailov, ktoré si vodiči pri jazde možno ani neuvedomujú. Jedným z týchto detailov je, že spodná časť volantu nie je oblúkovitá, ale rovná. Rozmýšľal si niekedy nad tým, prečo je to tak? Má tento typ volantu aj svoju funkciu, alebo ide len o dizajn?
Prečo majú niektoré volanty plochú spodnú časť?
Volanty od svojho vzniku prešli mnohými zmenami. V mnohých moderných autách preto nachádzame jeden zaujímavý detail na volante. Často si to všimneš hneď na prvý pohľad. Spodná časť volantu nie je oblúkovitá, ale rovná. Tento typ volantu, známy aj ako „flat-bottom“ volant, alebo po slovensky volant s plochým dnom, bol dlhé roky súčasťou len športových áut. No v dnešnej dobe sa čoraz viac objavuje aj v bežných osobných autách či elektromobiloch. Hoci sa toto dizajnové rozhodnutie javí len ako štylistický prvok, je za tým viac než len estetika.
Viac miesta pre nohy
Plochý spodok volantu bol prvýkrát navrhnutý práve pre športové autá, kde mal dôležitú úlohu, uvoľniť viac miesta na nohy v malých kabínach. Plochý volant v športových autách umožnil jazdcom ľahší nástup a výstup, ako aj viac priestoru pre pohyb kolien pri dynamickej jazde.
Jedným z hlavných dôvodov, prečo sa takýto typ volantu objavil aj v osobných autách, je práve lepšia ergonómia a komfortnejší priestor pre vodiča. Najmä vyšší vodiči, ktorí majú nižšie položené sedadlá v aute, potvrdzujú, že vystupovanie a nastupovanie je jednoduchšie s plochou spodnou časťou volantu.
Lepšia orientácia
Okrem samotnej úlohy vytvoriť viac priestoru pre vodiča má tento volant aj iný praktický význam. Najmä počas rýchlej, dynamickej jazdy poskytuje vodičovi hmatový signál, ktorý mu pomáha orientovať sa pri jazde bez toho, aby sa musel pozerať dole.
To je užitočné aj pri pomalej jazde, parkovaní či predbiehaní, kde sa potrebujeme mimoriadne sústrediť. Takáto hmatová orientácia, ktorá nám pomáha poznať polohu, v ktorej sa volant nachádza, nám v konečnom dôsledku pomáha získať presnejšiu kontrolu nad vozidlom.
Priľnavosť a držanie tela
Vďaka plochej spodnej časti volantu sú vodiči prirodzene vedení k tomu, aby držali svoje ruky na hornej polovici volantu. Ak volant držíš hore, tvoje ovládanie auta je presnejšie a ergonómia lepšia. Poloha rúk v pozícii na 9 a 3 hodine, ako nás to učili v autoškole, je najlepšia pre šoférovanie auta. V tejto polohe sa ti ruky neunavia tak skoro a nebudú ťa bolieť ramená ani pri dlhšej trati. Okrem toho je to najstabilnejšia a najbezpečnejšia poloha, ktorá umožňuje rýchlejšie a presnejšie manévrovanie.
Pre typického každodenného šoféra na krátke trate nemusí byť tento volant prevratná zmena. Avšak pre tých, ktorí si užívajú šoférovanie, môže toto malé zlepšenie znamenať veľa.
Komentáre