Mnoho vodičov tomu vôbec nevenuje pozornosť. Expert varuje, čo znamenajú vibrácie volantu počas jazdy
Auto sa ti pri diaľničnej rýchlosti trasie a volant vibruje?
Predstav si to. Pridáš na 90 až 130 km/h, auto sa rozbehne a zrazu cítiš, ako sa ti trasie volant a celé auto jemne vibruje. Nič nesvieti, žiadna chyba, no jazda zrazu pôsobí lacno a neisto. Presne o tomto probléme hovorí expert z kanála Car Mods Gh. Vysvetľuje, že vibrácie pri diaľničnej rýchlosti nie sú normálne a časom sa zhoršujú. Dobrá správa je, že príčina býva väčšinou jasná a oprava nebolí ani peňaženku, ani nervy, ak sa na to ide správne.
Nevyvážené kolesá robia najviac neplechy pri konkrétnych rýchlostiach
Ak nie je koleso dokonale vyvážené, pri rotácii vzniká sila, ktorá s autom doslova hádže. Najčastejšie to cítiť okolo jednej rýchlosti, typicky medzi 90 a 130 km/h. Keď ideš pomalšie, nič, keď zrýchliš, zrazu trasie, a po prekročení určitej rýchlosti to môže na chvíľu ustúpiť. Expert z Car Mods Gh upozorňuje, že vibrácie do volantu zvyčajne znamenajú problém vpredu, vibrácie do sedadla skôr vzadu. Riešenie je jednoduché. Profesionálne vyváženie všetkých kolies, ideálne aj s kontrolou hádzavosti disku.
Niekedy stačí vrátiť spadnuté závažia, inokedy odhaliť mierne ohnutý disk, ktorý treba narovnať alebo vymeniť. Ak máš neoriginálne disky, over si, či používaš správne strediace krúžky. Bez nich disk nesedí presne na náboji a aj malé vyosenie spôsobí výrazné vibrácie.
Pneumatiky v zlom stave vedia auto rozkmitať aj bez vyváženia
Vydutá bočnica, nerovnomerné opotrebovanie, tzv. cupping alebo feathering, a dokonca aj staré stvrdnuté pneu robia pri väčšej rýchlosti peklo. Polož ruku naprieč behúňom a prechádzaj po dezéne. Ak cítiš „pílovité“ hrany, pneumatika je zjazdená nerovnomerne a pri rýchlosti sa rozkmitá.
Zlé tlaky v pneumatike tomu výrazne pomáhajú, preto si ich skontroluj za studena podľa štítku na dverách. Pozri aj dátum výroby. Guma po šiestich až ôsmich rokoch starne a tvrdne, aj keď má ešte dosť dezénu. Ak vidíš bublinu alebo popraskanú bočnicu, nešpekuluj. Takáto pneumatika je bezpečnostná bomba a patrí okamžite dolu. Expert z Car Mods Gh pripomína, že ak meníš jednu zle opotrebovanú pneu na náprave, rozumnejšie je vymeniť rovno pár, inak môže auto ťahať a vibrovať ďalej.
Unavené tlmiče a silentbloky menia auto na „gumený čln“
Zavesenie kolies tlmí nerovnosti a drží koleso v kontakte s cestou. Ak sú tlmiče mäkké a vybúchané alebo sú silentbloky a čapy vyťahané, koleso poskakuje a rozkmitháva sa. Na hladkej ceste si to nemusíš všimnúť, ale na horšom asfalte zrazu cítiš, že auto pláva a volant má drobné nervózne chvenie. Typickým znakom je dlhšie „dohojdávanie“ po prejdení hrbole a tupé buchnutia pri nerovnostiach. Oprava nie je len o komforte. Zlé tlmiče ničia pneumatiky, predlžujú brzdnú dráhu a pri vyššej rýchlosti berú autu stabilitu. Po výmene dielov vždy sprav geometriu, inak sa problémy vrátia.
Nie vždy je na vine len jedno miesto. Skontroluj aj tieto časti
Skrivený brzdový kotúč sa ozýva hlavne pri brzdení vo vyššej rýchlosti. Ak volant začne kmitať iba v momente, keď brzdíš zo 130 na 100, hľadaj problém v brzdách. Zlé alebo nerovnomerne dotiahnuté matice kolies vedia vytvoriť jemné vyosenie. Ložisko kolesa sa skôr ozýva hučaním, no pri veľkej vôli sa pridajú aj vibrácie. Poškodený kĺb poloosi vibruje najmä pri prudšom zrýchlení a vyššej záťaži. A áno, aj jednoduchá vec ako zrazený kus blata na vnútornej strane disku vie fungovať ako „závažie“ na nesprávnom mieste.
Najprv si všímaj, kedy sa auto trasie, len pri určitej rýchlosti alebo pri brzdení? Cítiš chvenie vo volante alebo v sedadle? Potom skontroluj tlaky v pneumatikách a dezén. Ak vidíš pílovité hrany, zvlnenie alebo bublinu, problém je jasný. Ďalej daj vyvážiť všetky kolesá a skontroluj disky. Ak vibrácie nezmiznú, objednaj sa na kontrolu zavesenia a geometrie, nech mechanik skontroluje tlmiče, čapy a ložiská. Takto ideš od najlacnejších príčin k drahším, čo podľa experta z Car Mods Gh šetrí čas aj peniaze.
@carmodsgh Why Cars Shake When Driving at High Speed? 🚗 Does your car shake when you hit the highway? 🤔 Here are 3 common reasons why this happens in Ghana: 1️⃣ Unbalanced wheels 2️⃣ Weak suspension 3️⃣ Bad or worn-out tires Don’t ignore it — fix it before it gets worse! 🔧 Follow for more Ghana car tips ✅ #tipsandtricks #ghanatiktok🇬🇭 #diy #cars #foryou #education #watchtillend #ghanacars #tiktok #ghana #fyppppppppppppppppppppppp #foryoupage #foryoupagee ♬ original sound – Car Mods Gh
Kedy nečakať a ísť rovno do servisu
Ak cítiš silné trasenie, ktoré sa zhoršuje každým kilometrom, ak má pneumatika vydutú bočnicu alebo ak sa chvenie objavuje pri každom brzdení vo vyššej rýchlosti, neriskuj. Vibrácie ničia ložiská, pneumatiky aj diely zavesenia a pri kritickej chybe môžu skončiť defektom alebo stratou kontroly nad vozidlom. Na diaľnici nemáš priestor na experimenty.
Komentáre