O tomto 99 % vodičov nemá tušenie. Vieš, ako ti nesprávne pneumatiky potichu zvyšujú spotrebu paliva?

Myslíš si, že spotrebu ovplyvňuje len tvoja noha na plyne? Omyl. Nesprávne pneumatiky ti môžu zvýšiť spotrebu aj o liter na sto kilometrov.

palivo auto spotreba_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Väčšina vodičov sleduje cenu benzínu, tlak v pneumatikách a kedy treba meniť olej. Ale málokto si uvedomí, že o tom, koľko paliva motor spáli, nerozhoduje len tvoja noha na plyne. O litre navyše často rozhodujú pneumatiky, a to, aké sú široké, aký majú valivý odpor, ako sú nafúkané a dokonca aj to, z čoho sú vyrobené.

Ak to podceníš, pokojne môžeš míňať o liter benzínu viac na sto kilometrov bez toho, aby si urobil jedinú chybu pri jazde.

Valivý odpor: tichý žrút paliva

Každá pneumatika kladie odpor, keď sa pohybuje po asfalte. Hovorí sa tomu valivý odpor. Čím je pneumatika mäkšia, širšia alebo má agresívnejší dezén, tým viac energie musí motor vynaložiť, aby ju udržal v pohybe. Tento odpor je tichý, ale účinný žrút paliva, a rozdiel medzi jednotlivými modelmi býva prekvapivo veľký.

Na každej pneumatike nájdeš Európsky energetický štítok, podobne ako na chladničke. Ten dnes hodnotí tri veci: valivý odpor (spotrebu), priľnavosť za mokra a hluk. Trieda „A“ znamená najúspornejšie obutie, zatiaľ čo „E“ a „F“ (alebo v staršom značení aj „G“) patria k najhorším.

Rozdiel medzi triedou A a E až 0,6 až 1 liter paliva na 100 kilometrov. Ak teda prejdeš z kvalitných pneumatík triedy A na lacnejšie obutie s triedou E, tvoj motor spáli viac paliva, aj keď jazdíš rovnako.

tankovanie paliva_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Je však kľúčové uvedomiť si, že úspora paliva nikdy nesmie ísť na úkor bezpečnosti.

Na štítku si preto všímaj aj priľnavosť za mokra (A–E)

Rozdiel medzi najlepšou a najhoršou triedou môže na mokrej ceste znamenať až 18 metrov rozdiel v brzdnej dráhe, čo je dĺžka štyroch áut. Inými slovami, pneumatika, ktorá šetrí benzín, ale zle brzdí, je recept na problém, ktorý môžeš olutovať.

Prečo vôbec existujú „žrútovské“ pneumatiky?

Možno si povieš: prečo sa vôbec vyrábajú pneumatiky s triedou E či F? Odpoveď je jednoduchá, nie vždy ide o lacné „šmejdy“. Niektoré pneumatiky majú vyšší valivý odpor z funkčných dôvodov. Typickým príkladom sú terénne pneumatiky alebo robustné celoročné modely s hlbokým dezénom, ktoré potrebujú lepší záber v blate, snehu či štrkovom podklade. Ich vyššia spotreba je daň za trakciu a odolnosť, a tam, kde ide o výkon mimo cesty, je to úplne v poriadku.

Nízky tlak = vyššia spotreba

Ani najlepšia pneumatika nezachráni situáciu, ak v nej nemáš dosť vzduchu. Podhustené pneumatiky sa viac deformujú, zvyšujú trenie a prehrievajú. Tým rastie valivý odpor aj spotreba. Zníženie tlaku o 0,2 baru zvyšuje spotrebu asi o 1 %. Ak máš teda o 0,5 baru menej, čo je pomerne bežné, spotreba sa zvýši o 2,5 až 3 %.

makka pneumatika
Zdroj: Vedelisteze.sk

Pri dlhodobo podhustených pneumatikách (napríklad o 40 % nižší tlak) môže nárast dosiahnuť 8 až 10 %, teda aj 1 liter na sto kilometrov. A to nehovoríme o zhoršenej stabilite, predĺženej brzdnej dráhe či rýchlejšom opotrebovaní.

Ak jazdíš najmä po meste, odporúčam aspoň raz mesačne skontrolovať tlak, najmä po väčších teplotných zmenách. Stačí 5 minút a ušetríš viac, než si myslíš.

Zimné gumy v lete? Skvelý spôsob, ako prísť o peniaze

Jazdiť v lete na zimných pneumatikách je ako behať v bunde počas letných horúčav, ide to, ale nedáva to zmysel. Zimné zmesi sú mäkšie, aby fungovali v mraze, no na horúcom asfalte sa „lepia“ k ceste a zvyšujú valivý odpor. Spotreba môže stúpnuť o 5 až 10 %, čo je pri osemlitrovej spotrebe až o liter viac. Zároveň sa zhoršuje ovládateľnosť a brzdná dráha, takže sa neoplatí „dojazdiť“ ich len preto, že vyzerajú ešte v poriadku.

Široké a ťažké kolesá: dobre vyzerajú, ale motor trpí

Mnohí vodiči milujú široké disky a veľké pneumatiky. Auto síce pôsobí mohutnejšie, ale spotreba ide hore. Širšia pneumatika má väčšiu styčnú plochu s vozovkou, takže viac trenia a aj viac energie potrebnej na jej roztočenie. Rozdiel v závislosti od typu pneumatiky môže predstavovať 3 až 8 %, teda až 0,8 litra na 100 km.

A tu prichádza ešte ďalší faktor, o ktorom málokto vie, hmotnosť kolesa. Každé koleso totiž predstavuje tzv. neodpruženú hmotu. Motor musí vynaložiť viac energie nielen na jej valenie, ale aj na jej roztočenie pri každom rozjazde.

Ak vymeníš ľahké 16-palcové disky za ťažké 18-palcové repliky, pocítiš to najmä v meste, kde sa stále rozbiehaš a brzdíš. Rozdiel v spotrebe sa síce ťažko presne vyčísľuje, ale môže predstavovať 0,1 až 0,3 litra na 100 km.

pneumatika na aute_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Keď sa všetko spočíta

Ak spojíš všetky tieto faktory, lacné gumy s vysokým valivým odporom, podhustenie, zimné pneumatiky v lete, široké a ťažké disky, spotreba môže narásť o viac než liter na sto kilometrov. A to už je rozdiel, ktorý cítiš pri každom tankovaní.

Ak chceš teda jazdiť lacnejšie, sleduj nielen cenu paliva, ale aj to, čo máš na kolesách. Vyberaj pneumatiky podľa štítku, kontroluj tlak a myslí aj na váhu diskov. Správne obutie sa ti vráti v nižšej spotrebe, tichšej jazde a vyššej bezpečnosti.

Komentáre