Vieš, čo sa môže stať tvojmu autu, keď prejdeš cez hlbokú mláku? Väčšina šoférov ani netuší, aká drahá môže byť oprava

Nevinná mláka môže zničiť motor tvojho auta v priebehu pár sekúnd. Pozri sa, prečo by si mal radšej zastaviť, než riskovať.

voda prejazd cez kaluz_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Pravdepodobne sa ti to už stalo a nie jedenkrát. Šiel si autom a pred tebou sa objavil podjazd, ktorý bol zaplavený. Spomalil si a rozmýšľal, či cez neho môžeš prejsť. Možno si videl auto pred tebou, ako týmto podjazdom prešlo, a povedal si si, že je to teda bezpečné. Alebo si narazil na vyliaty potok na poľnej ceste smerom ku chate a povedal si si, že to zvládneš. Nech je to akokoľvek, nemal by si to robiť.

Môžeš prejsť cez kaluž vody bez obáv? To záleží…

Samozrejme, keď je pred tebou mláka, ktorá má napríklad desať centimetrov hĺbku, nejde o zásadný problém. Keď však už má dvadsať alebo tridsať centimetrov a ty máš nízke auto, mal by si to dôkladne zvážiť. Pri hlbších mlákach sa vo všeobecnosti neodporúča prechádzať cez ne ani s SUV.

auto zima motor start_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Cez vodu neprechádzaj nikdy, ak hladina siaha nad spodný okraj nárazníka. Rovnako, keď sa rozhodneš cez takúto mláku ísť, nikdy to nerob rýchlo. Práve rýchlosť spôsobí, že vytvoríš vlny, ktoré môžu vodu dostať presne tam, kam nechceš. Dôvod je jednoduchý. Aj z malej mláky sa môže stať vážne nebezpečenstvo.

Čo sa môže v aute poškodiť?

Prejdime teraz k tomu, prečo by si nikdy nemal riskovať prejazd hlbokou vodou. Takáto nevinná kaluž ťa môže vyjsť drahšie ako kompletná servisná prehliadka. Okrem iného môže spôsobiť škody, ktoré na prvý pohľad ani nevidno.

Začnime tým najhorším scenárom. Ak je voda hlbšia a ty nevieš, kde presne sa nachádza nasávanie vzduchu v tvojom aute, môžeš veľmi rýchlo skončiť s motorom plným vody. Motor potrebuje na svoje fungovanie vzduch, palivo a iskru. Vzduch si nasáva cez systém, ktorý vedie zvonka až do valcov. Tam sa zmieša s palivom, stlačí a zapáli. Vznikne výbuch, ktorý poháňa piesty a celé auto.

Ak však prechádzaš cez hlbokú mláku a nasávací otvor je príliš nízko, môže sa stať, že namiesto vzduchu motor nasaje vodu. V tom momente vzniká problém. Voda sa, na rozdiel od vzduchu, nedá stlačiť. Keď sa piest pokúsi stlačiť zmes vo valci a narazí na vodu, tlak už ďalej nemá kam ísť. Výsledkom je, že sa vnútorné časti motora ohnú alebo priamo poškodia. Najčastejšie to odnesú ojnice, ktoré spájajú piesty s kľukovým hriadeľom.

motor auta_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Tento jav sa nazýva hydrolock. Znamená to, že motor sa zasekne, prestane fungovať a jeho oprava býva extrémne drahá. Niekedy je lacnejšie vymeniť celý motor než opravovať jeho poškodené časti.

Preto si vždy dávaj pozor, keď prechádzaš cez väčšiu mláku. To, čo vyzerá ako obyčajná kaluž, môže v skutočnosti ukrývať riziko, ktoré ťa odstaví z premávky na celé týždne.

Potom je tu ešte ďalší problém, ktorým je elektronika v aute. Moderné vozidlá sú plné káblov, konektorov a snímačov. Všetky tieto súčiastky môžu byť vystavené vlhkosti, ak prejdeš cez hlbokú vodu. Niektoré autá majú riadiace jednotky umiestnené nízko, v blízkosti podlahy, takže voda sa k nim dostane pomerne ľahko. Navyše problémy sa nemusia objaviť hneď. Niekedy trvá dni alebo týždne, kým sa prejaví porucha.

A nakoniec, hneď po prejazde cez hlbokú vodu je dôležité otestovať brzdy. Mokré brzdové doštičky a kotúče môžu mať zníženú účinnosť. Môže to znamenať, že pri najbližšom brzdení zistíš, že auto spomaľuje oveľa pomalšie, než by malo.

Komentáre