Všimol si si, že na pneumatike máš červenú alebo žltú bodku? Vieš, na čo slúži? O tomto takmer žiaden vodič nevie
Farebné bodky na pneumatikách nie sú len náhodný detail.
Keď sa o svoje auto poriadne staráš, určite si si všimol farebné bodky na pneumatikách svojho auta. Možno keď si toto označenie videl na nových pneumatikách, myslel si si, že ide o výrobné označenie alebo nejaký farebný detail. Avšak ak sa pozrieš aj na ostatné autá, všimneš si, že takéto označenie majú všetky pneumatiky.
Tieto bodky na pneumatikách auta totiž zohrávajú dôležitú úlohu pri správnom vyvážení a montáži pneumatík. Tieto bodky dávajú samotní výrobcovia pneumatík už pri výstupe z výroby, aby mechanici vedeli, ako ich správne nasadiť. Málokto o tom vie, no ak vieš, čo tieto označenia znamenajú, môžeš tým predísť vibráciám, znížiť opotrebenie pneumatík a zlepšiť jazdné vlastnosti auta.
Farebné bodky na pneumatikách majú svoj význam
Možno si si už všimol červenú alebo žltú bodku na pneumatikách svojho auta. Tieto označenia nie sú len farebný detail či výrobné označenie. Ide o označenie, ktoré ti pomôže pri správnom vyvážení a montáži pneumatík na tvojom aute.
Žltá bodka na pneumatikách
Na pneumatikách svojho auta možno nájdeš žlté bodky. Portál st-owners.com vysvetľuje, že žlté bodky označujú miesto, kde pneumatika váži najmenej. Ide teda o najľahší bod na pneumatike. Aj keď pneumatika na prvý pohľad vyzerá na každom mieste rovnako, každá jedna má drobné výrobné odchýlky. Aj keď pneumatiky vyzerajú, že sú vyrobené dokonale okrúhle a symetrické, ich hmotnosť je na rôznych miestach iná.
Táto žltá bodka sa nachádza priamo oproti drieku ventilu. Miesto pri ventile je najťažší bod, ktorý sa na kolese nachádza. Žltá bodka teda slúži na to, aby sme správne nasadili pneumatiku na koleso. Žltá bodka by mala smerovať k ventilu kolesa. Spojením týchto dvoch miest, najľahšieho miesta na pneumatike a najťažšieho miesta na kolese, dôjde k prirodzenému vyváženiu celého kolesa.
Červená bodka na pneumatikách
Červená bodka má tiež svoj dôležitý význam. Mnohí ľudia si myslia, že tento symbol označuje miesto, kde je pneumatika najplochšia. To však nie je pravda. Táto bodka označuje miesto, kde je najväčší priemer pneumatiky pri rotácii, teda otáčaní počas jazdy. Tento bod sa odborne nazýva variácia radiálnej sily.
Aj keď je pneumatika hmotnostne vyvážená, môže sa stať, že má mierne nepravidelnosti v obvode. Tieto nepravidelnosti pri jazde pociťuješ hádzaním či vibráciami, najmä pri vyššej rýchlosti. Aby bola pneumatika správne vyvážená, je treba červenú bodku zladiť s dimple bodom na disku. Tento bod je často vyznačený zárezom alebo bodkou na disku. Vďaka spojeniu týchto dvoch bodov dosiahneš lepšiu radiálnu rovnováhu, teda hladšiu jazdu bez skákania či nadhadzovania kolesa. Treba ale povedať, že nie všetky disky majú dimple bod. Niektorí výrobcovia diskov tento bod jednoducho vôbec neoznačujú. Niektorí výrobcovia prípadne používajú namiesto bodky aj malé trojuholníky alebo nálepky, ktoré však plnia rovnakú funkciu.
Na pneumatikách sa väčšinou vyskytuje žltá alebo červená bodka, avšak nájdu sa aj také, ktoré majú obe bodky. V takom prípade je dôležité, aby si uprednostnil červenú bodku. Ak je teda na pneumatike červená aj žltá bodka, mala by sa zohľadniť červená bodka a zladiť ju s dimple bodom na disku. Keď však dimple bod na disku chýba, vtedy sa riadime podľa žltej bodky a umiestnime ju k ventilu.
Ak si nie si v týchto veciach úplne istý, určite zver svoje auto do rúk odborníkom, ktorí majú tieto témy v malíčku a tvoje auto pripravia na bezpečnú jazdu.
Komentáre