Expert prezradil trik, ako predĺžiť životnosť motora auta. Stojí to len pár drobných, no takmer nikto to nerobí
Palivové detergenty dokážu predĺžiť životnosť motora a znížiť tvorbu usadenín v motore.
Väčšina šoférov verí tomu, že keď tankujú palivo na overených pumpách, robia maximum pre motor svojho auta, aby ho udržali v dobrej kondícii. Postačuje to ale? Experti z The Motor Oil Geek vysvetľujú, že hoci bežné palivá obsahujú základné prísady na čistenie motora, nemusia stačiť na úplné vyčistenie vnútorných komponentov.
Preto odporúčajú používať takzvané palivové detergenty. Pre tých, ktorí tento pojem počujú prvýkrát, ide o čistiace látky pridávané do benzínu alebo nafty, ktoré pomáhajú udržiavať motor čistý. Dá sa to predstaviť ako jar na riad, ale pre motor auta. Tak ako jar odstraňuje mastnotu a špinu z tanierov, detergenty v palive odstraňujú nečistoty a bránia usadzovaniu vo vnútri motora.
Počas jazdy sa vo vnútri motora vytvárajú drobné uhlíkové usadeniny. Tie vznikajú ako dôsledok spaľovania paliva, najmä pri častých krátkych jazdách, nízkych otáčkach či v chladnom počasí. Bez detergentov by sa tieto nečistoty postupne hromadili na miestach, kde nemajú čo robiť. To by mohlo viesť k zníženiu výkonu, zvýšenej spotrebe paliva, problémom so štartovaním a v dlhodobom horizonte aj k poškodeniu motora.
Detergenty týmto usadeninám predchádzajú tak, že častice, ktoré by sa inak prilepili na steny alebo súčiastky, rozbijú a rozptýlia v palive, aby ich motor dokázal spáliť alebo prirodzene odviesť.
Tvoj motor môže byť plný špiny, aj keď tankuješ drahé palivo
Možno tankuješ prémiové palivo práve s cieľom lepšej ochrany. No podľa odborníka Lakea Speeda Jr. z YouTube kanála The Motor Oil Geek ani prémiové palivá, hoci obsahujú viac aditív, než vyžadujú minimálne normy, nemusia stačiť na úplné vyčistenie systému.
Pridanie extra prísady môže pomôcť odstrániť odolné usadeniny, ktoré sa hromadia najmä vo vozidlách s priamym vstrekovaním paliva. Pri tomto type sa palivo vstrekuje priamo do spaľovacej komory, teda priamo do valca, kde sa zmieša so vzduchom až tesne pred zapálením. Na rozdiel od nepriameho vstrekovania, kde sa palivo mieša so vzduchom už v sacom potrubí. Priame vstrekovanie umožňuje presnejšie dávkovanie, vyšší výkon a nižšiu spotrebu, no zároveň spôsobuje rýchlejšie zanášanie ventilov. Práve preto sú detergenty pri týchto motoroch mimoriadne dôležité.
Ak si nie si istý, či má tvoje auto priame vstrekovanie paliva, môžeš sa pozrieť do technického preukazu alebo na štítok motora. Ak je to pre teba nejasné, orientuj sa podľa označení ako FSI, TSI, GDI, GTDI, TFSI, CGI, HDi, CDI, dCi, JTD. Tieto skratky často znamenajú priamy vstrek, hoci nie vždy to platí na 100 %.
Odporúča sa pridávať detergenty do paliva približne každých 5 000 až 8 000 kilometrov. Tento jednoduchý krok pomáha udržať motor v dobrej kondícii a môže predísť drahým opravám v budúcnosti. Navyše tieto prísady nie sú drahé, častokrát stoja len pár eur. Lake Speed Jr. odporúča zapamätať si jednoduché pravidlo, pridať prísadu vždy pri výmene oleja.
Zaujímavý je aj experiment, ktorý Speed Jr. prezentoval na svojom kanáli. V ňom porovnávali motor, ktorý používal palivové detergenty, s motorom bez týchto prísad. Výsledok bol šokujúci a to až 19-násobný rozdiel v množstve usadenín. To je jasný dôkaz, že detergenty majú významný vplyv na čistotu a životnosť motora.
Komentáre