Mechanik prezradil, ako správne skontrolovať pneumatiky pred zimnou sezónou. Túto chybu robí väčšina vodičov
Odborník z kanála Walsall Wood Tyre & Service radí, ako správne skontrolovať zimné pneumatiky. Pozri sa, aká má byť hĺbka dezénu, aký tlak udržiavať a prečo je dôležité sledovať vek, bočnice aj rovnomerné opotrebenie.
Keď sa teploty prehupnú pod sedem stupňov, je čas dať zbohom letným pneumatikám. Mnohí vodiči však spravia klasickú chybu, zimné obujú, no ďalej sa o ne nestarajú. Expert na autá z kanála Walsall Wood Tyre & Service upozorňuje, že aj najlepšia zimná pneumatika je zbytočná, ak má nesprávny tlak, plytký dezén alebo poškodené bočnice. A to všetko môže v zime znamenať nielen problém s brzdnou dráhou, ale aj riziko šmyku na snehu či ľade.
Hĺbka dezénu rozhoduje o tom, či zastavíš včas
Na Slovensku aj v celej Európskej únii platí, že minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík je 3 milimetre. Odborníci však odporúčajú výmenu už pri 4 milimetroch. Keď sa drážky zoderú pod túto hranicu, pneumatika stráca schopnosť odvádzať sneh, vodu a kašovitý ľad. V praxi to znamená dlhšiu brzdnú dráhu, horšiu stabilitu v zákrutách a väčšie riziko aquaplaningu. Ak si si zimné pneumatiky nechal prezuť ešte minulý rok, oplatí sa pozrieť na ich stav ešte pred prvým mrazom.

Drážky, ktoré zachraňujú priľnavosť
Dezén zimných pneumatík má hlboké lamely a drážky, ktoré rozrážajú sneh a vytvárajú priľnavosť. Fungujú podobne ako reťaze, čím hlbšie sú, tým lepšie sa pneumatika „zahryzne“ do povrchu. Ak sú však plytké alebo zle vyrezané, pneumatika sa ľahšie šmýka a nedokáže odvádzať sneh ani vodu. Preto nestačí len pozrieť, či je pneumatika čierna a guľatá, treba skontrolovať, či má ešte dostatok drážok na prácu, pre ktorú bola vyrobená.
Tlak je alfa a omega
Aj ten najlepší dezén nepomôže, ak nemáš správny tlak v pneumatikách. V zime sa tlak prirodzene znižuje, pretože chlad stláča vzduch vo vnútri pneumatiky. Ak tlak nekontroluješ, pneumatika sa môže podhustiť už o 0,3 baru, čo výrazne znižuje priľnavosť a zvyšuje riziko šmyku. Príliš nízky tlak vedie aj k nadmernému opotrebeniu okrajov, vyššej spotrebe paliva a prehrievaniu gumy pri dlhších trasách. Naopak, preplnené pneumatiky sa opotrebúvajú v strede behúňa a zhoršujú komfort jazdy. Správne hodnoty tlaku nájdeš na štítku na stĺpiku dverí vodiča alebo v príručke k vozidlu. Odborníci odporúčajú tlak kontrolovať aspoň raz za mesiac a určite vždy pred zimnou cestou do hôr.

Bočnice pod drobnohľadom
V zime dostávajú pneumatiky zabrať viac než kedykoľvek predtým. Soľ, kamene a nízke teploty oslabujú gumu, a aj malé poškodenie bočníc môže byť problém. Ak máš vo zvyku parkovať tesne pri obrubníku, pozri sa, či sa na pneumatikách nenachádzajú trhliny alebo vydutiny. Takéto miesta môžu v mraze rýchlo prasknúť, najmä ak je pneumatika podhustená. Odborník z Walsall Wood Tyre & Service preto radí, ak spozoruješ akékoľvek nerovnosti, nechaj pneumatiku skontrolovať v servise. Lepšie vymeniť jednu, než riskovať výbuch na diaľnici.
Správna veľkosť a vek pneumatiky
Nezabudni skontrolovať ani rozmer a vek zimných pneumatík. Rozmer musí zodpovedať údajom v technickom preukaze. Každá pneumatika má na bočnici kód DOT, ktorý prezrádza jej vek, posledné štyri čísla znamenajú týždeň a rok výroby.

Ak sú tvoje pneumatiky staršie ako šesť rokov, guma tvrdne a stráca pružnosť. To znamená, že aj s dostatočným dezénom už nemá rovnakú priľnavosť. Zimná pneumatika staršieho dátumu preto patrí skôr do zálohy než na cestu.
Jednoduchá zimná kontrola, ktorá ti môže zachrániť život
Video z Walsall Wood Tyre & Service jasne ukazuje, že starostlivosť o zimné pneumatiky nie je veda. Skontroluj hĺbku dezénu, tlak, bočnice a vek pneumatiky. Ak niečo nesedí, neodkladaj návštevu servisu. Zimné cesty vedia prekvapiť aj skúsených vodičov a práve pneumatiky sú ten jediný kontakt, ktorý tvoje auto spája so zamrznutým asfaltom.

Komentáre