Mechanik prezradil, ako správne skontrolovať pneumatiky pred zimnou sezónou. Túto chybu robí väčšina vodičov

Odborník z kanála Walsall Wood Tyre & Service radí, ako správne skontrolovať zimné pneumatiky. Pozri sa, aká má byť hĺbka dezénu, aký tlak udržiavať a prečo je dôležité sledovať vek, bočnice aj rovnomerné opotrebenie.

pneumatika auto_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Keď sa teploty prehupnú pod sedem stupňov, je čas dať zbohom letným pneumatikám. Mnohí vodiči však spravia klasickú chybu, zimné obujú, no ďalej sa o ne nestarajú. Expert na autá z kanála Walsall Wood Tyre & Service upozorňuje, že aj najlepšia zimná pneumatika je zbytočná, ak má nesprávny tlak, plytký dezén alebo poškodené bočnice. A to všetko môže v zime znamenať nielen problém s brzdnou dráhou, ale aj riziko šmyku na snehu či ľade.

Hĺbka dezénu rozhoduje o tom, či zastavíš včas

Na Slovensku aj v celej Európskej únii platí, že minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík je 3 milimetre. Odborníci však odporúčajú výmenu už pri 4 milimetroch. Keď sa drážky zoderú pod túto hranicu, pneumatika stráca schopnosť odvádzať sneh, vodu a kašovitý ľad. V praxi to znamená dlhšiu brzdnú dráhu, horšiu stabilitu v zákrutách a väčšie riziko aquaplaningu. Ak si si zimné pneumatiky nechal prezuť ešte minulý rok, oplatí sa pozrieť na ich stav ešte pred prvým mrazom.

pneumatiky auto
Zdroj: VariousPhotography z Pixabay

Drážky, ktoré zachraňujú priľnavosť

Dezén zimných pneumatík má hlboké lamely a drážky, ktoré rozrážajú sneh a vytvárajú priľnavosť. Fungujú podobne ako reťaze, čím hlbšie sú, tým lepšie sa pneumatika „zahryzne“ do povrchu. Ak sú však plytké alebo zle vyrezané, pneumatika sa ľahšie šmýka a nedokáže odvádzať sneh ani vodu. Preto nestačí len pozrieť, či je pneumatika čierna a guľatá, treba skontrolovať, či má ešte dostatok drážok na prácu, pre ktorú bola vyrobená.

Tlak je alfa a omega

Aj ten najlepší dezén nepomôže, ak nemáš správny tlak v pneumatikách. V zime sa tlak prirodzene znižuje, pretože chlad stláča vzduch vo vnútri pneumatiky. Ak tlak nekontroluješ, pneumatika sa môže podhustiť už o 0,3 baru, čo výrazne znižuje priľnavosť a zvyšuje riziko šmyku. Príliš nízky tlak vedie aj k nadmernému opotrebeniu okrajov, vyššej spotrebe paliva a prehrievaniu gumy pri dlhších trasách. Naopak, preplnené pneumatiky sa opotrebúvajú v strede behúňa a zhoršujú komfort jazdy. Správne hodnoty tlaku nájdeš na štítku na stĺpiku dverí vodiča alebo v príručke k vozidlu. Odborníci odporúčajú tlak kontrolovať aspoň raz za mesiac a určite vždy pred zimnou cestou do hôr.

makka pneumatika
Zdroj: Vedelisteze.sk

Bočnice pod drobnohľadom

V zime dostávajú pneumatiky zabrať viac než kedykoľvek predtým. Soľ, kamene a nízke teploty oslabujú gumu, a aj malé poškodenie bočníc môže byť problém. Ak máš vo zvyku parkovať tesne pri obrubníku, pozri sa, či sa na pneumatikách nenachádzajú trhliny alebo vydutiny. Takéto miesta môžu v mraze rýchlo prasknúť, najmä ak je pneumatika podhustená. Odborník z Walsall Wood Tyre & Service preto radí, ak spozoruješ akékoľvek nerovnosti, nechaj pneumatiku skontrolovať v servise. Lepšie vymeniť jednu, než riskovať výbuch na diaľnici.

Správna veľkosť a vek pneumatiky

Nezabudni skontrolovať ani rozmer a vek zimných pneumatík. Rozmer musí zodpovedať údajom v technickom preukaze. Každá pneumatika má na bočnici kód DOT, ktorý prezrádza jej vek, posledné štyri čísla znamenajú týždeň a rok výroby.

vek pneumatik_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ak sú tvoje pneumatiky staršie ako šesť rokov, guma tvrdne a stráca pružnosť. To znamená, že aj s dostatočným dezénom už nemá rovnakú priľnavosť. Zimná pneumatika staršieho dátumu preto patrí skôr do zálohy než na cestu.

Jednoduchá zimná kontrola, ktorá ti môže zachrániť život

Video z Walsall Wood Tyre & Service jasne ukazuje, že starostlivosť o zimné pneumatiky nie je veda. Skontroluj hĺbku dezénu, tlak, bočnice a vek pneumatiky. Ak niečo nesedí, neodkladaj návštevu servisu. Zimné cesty vedia prekvapiť aj skúsených vodičov a práve pneumatiky sú ten jediný kontakt, ktorý tvoje auto spája so zamrznutým asfaltom.

Komentáre