Používať systém STOP-ŠTART v aute? Expert prezradil, čo si o tom myslí a prečo by si sa mal riadiť jeho odporúčaním
Systém stop-start sa môže zdať ako výhodný, no nemusí to tak byť, upozorňuje expert na autá.
Dnes každé nové auto na trh prichádza so systémom stop-start. Mnohí vodiči si myslia, že ho priamo nariaďuje legislatíva, ale nie je to pravda. Zákon síce nehovorí, že každé auto ho musí mať, no prísne emisné normy výrobcov tlačia k tomu, aby spotrebu a emisie znižovali všade, kde sa dá. A stop-start je jednoduchý a lacný spôsob, ako sa do týchto čísel zmestiť.
Na prvý pohľad ide o perfektný nápad. Keď zastavíš na semafore a motor sa vypne, palivo sa logicky nemíňa. Lenže koľko v skutočnosti ušetríš? Moderné motory dnes pri opätovnom naštartovaní spotrebujú len zanedbateľné množstvo paliva, približne ako pri jednej až dvoch sekundách voľnobehu. V minulosti to bolo približne toľko paliva, ako keď si stál približne desať sekúnd na voľnobehu. To znamená, že ak stojíš dlhšie, reálne niečo ušetríš.
Myslíš si, že stop-start zásadne šetrí palivo?
Problém je, že mnohí vodiči majú o tejto technológii skreslené predstavy. Niektorí veria, že ušetria nejaký ten liter paliva na jazdu, čo jednoducho nie je pravda. Stop-start nie je zázračná funkcia, ale skôr drobná pomoc.
Ďalším častým problémom je, že tento systém spôsobuje veľkú záťaž na batériu auta. Dnešné batérie v autách majú bežne životnosť v priemere štyri roky a pri kvalitnejších batériách to je šesť rokov a neustálym vypínaním a zapínaním motora, ju jednoducho viac namáhaš a tým pádom skracuješ jej životnosť.
Potom je tu ďalší problém, na ktorý málokto myslí. Keď máš v aute systém stop-start, motor sa pri zastavení vypne a po uvoľnení spojky alebo stlačení plynu znovu naštartuje. To znamená, že štartér, čo je súčiastka, ktorá motor roztočí, pracuje oveľa častejšie než v aute bez tejto funkcie, resp. keď je deaktivovaná. V bežnom aute štartér použiješ len párkrát za deň, ale so stop-startom to môžu byť desiatky až stovky raz denne, najmä ak jazdíš po meste.
Potom je tu ešte problém s dvojhmotným zotrvačníkom, ktorý ale nájdeš najmä v moderných naftových motoroch a v silnejších benzínových motoroch. Ide o časť medzi motorom a prevodovkou, ktorá pomáha tlmiť otrasy a zaisťuje plynulé rozbehy. Časté vypínanie a zapínanie motora znamená, že sa tieto diely viac namáhajú. Preto sú v autách so stop-startom síce zosilnené, ale stále platí, že ak jazdíš veľa po meste a nešetrne sa rozbiehaš, opotrebujú sa rýchlejšie.
Preto expert na autá vo všeobecnosti radí, aby si tento systém radšej nepoužíval. Môžeš síce dosiahnuť nejakú úsporu na palive, no komponenty auta opotrebuješ skôr, ako to je nevyhnutné.
Komentáre