Väčšina vodičov túto ikonu v aute ignoruje. V tejto situácii sa jediným stlačením vyhneš šmyku aj zhoreným brzdám

Ako funguje inteligentný systém, ktorý pri jazde z kopca preberie kontrolu nad rýchlosťou a udrží auto stabilné aj na klzkom povrchu.

Zdroj: Vedelisteze.sk

Predstav si, že zastavíš na vrchole strmého kopca a pod pneumatikami máš len štrk, sneh alebo mokré blato. Na okamih sa ti zastaví dych, lebo vieš, že jedno chybné dupnutie na brzdu a môžeš letieť dole spôsobom, ktorý nechceš zažiť.

Moderné SUV však majú technológiu, ktorá presne tieto situácie mení na pomalý, bezpečný a kontrolovaný zjazd. Volá sa Hill Descent Control a ak ju raz použiješ, pochopíš, prečo ju automobilky montujú do každého poriadneho SUV, upozorňuje Motortrend.

HDC si môžeš predstaviť ako tempomat obrátený smerom nadol. Len čo ho zapneš, auto si nastaví maximálnu rýchlosť, zvyčajne okolo 2 až 5 km/h a striktne sa jej drží. Ty medzitým nerobíš nič, len držíš volant. Žiadne brzdenie, žiadne pridávanie plynu. Auto jednoducho ide samo, presne tak rýchlo, ako mu dovolíš, vysvetľuje Motortrend.

Čo sa deje pod kapotou, keď zapneš HDC?

Keď aktivuješ HDC, auto si drží najnižší prevodový stupeň a využíva motorovú brzdu. To znamená, že rotácia motora spomaľuje kolesá, podobne ako keď na bicykli prestaneš šliapať a pocítiš odpor. Do toho nastupuje ABS a trakčný systém, ktoré precízne pulzujú brzdami. Vodič by niečo takéto rukami a nohami nikdy nedokázal napodobniť. Výsledkom je kontrolovaný zjazd aj tam, kde je povrch ako ľadová šmykľavka, upozorňuje Motortrend.

HDC asistent zjazdu auto funkcia_2.jpg
Zdroj: Vedelisteze.sk

Zaujímavé je, že pri jemnom prešmykovaní pneumatík sa pred kolesami vytvárajú malé hromádky snehu, štrku či blata. Tie fungujú ako prirodzené bariéry, ktoré auto ešte viac stabilizujú. Presne preto sa auto drží svojho tempa, aj keď by sa pešo na tom svahu šmýkal aj horský vodca.

Kedy má zmysel HDC používať?

HDC je určené na situácie, kde bežné brzdenie prestáva byť bezpečné, strmé horské chodníky, rozbitý štrk, mokrá hlina, snehový svah alebo rozmočené blato. Systém vznikol práve preto, aby pomohol aj neskúseným vodičom zvládnuť zjazdy, ktoré by inak boli extrémne stresujúce, upozorňuje Motortrend.

Výborne sa hodí aj pri brodení vody. Pri prejazde riečiskom potrebuješ ísť extrémne pomaly a plynulo. HDC ti dá presne to, čo potrebuješ.

Naopak, na bežnej asfaltovej ceste HDC nepoužívaj. Auto ho často ani neaktivuje, pretože nie je určený pre spevnené povrchy.

volant soferovanie auta
Zdroj: Vedelisteze.sk

Limity a obmedzenia systému: Toto musíš vedieť

HDC nie je kúzelný prepínač, ktorý funguje za každých okolností. Väčšina áut umožňuje aktivovať systém len do určitej rýchlosti (napr. okolo 30 km/h). Ak rýchlosť prekročíš, systém sa vypne, typicky vtedy, keď omylom pridáš priveľa plynu.

Počas dlhého zjazdu sa brzdy môžu prehrievať. Moderné autá to dokážu rozpoznať a HDC dočasne vypnú, aby zabránili poškodeniu brzdového systému. Vodič dostane varovanie. To nie je chyba, to je ochrana auta.

Taktiež je dobré vedieť, že HDC vyžaduje minimálnu rýchlosť, zvyčajne okolo 2 – 5 km/h. Ak ideš pomalšie, systém nemá čo regulovať a môže sa vypnúť.

HDC vs. redukcia: Prečo nie je jedno, čo máš v aute

HDC však nefunguje len v autách s redukčnou prevodovkou. Moderné SUV, ktoré žiadnu redukciu nemajú, napríklad Toyota RAV4, Hyundai Tucson či BMW X5, dokážu túto funkciu využívať aj v úplne bežných jazdných režimoch. Elektronika v nich simuluje veľmi pomalý „kráčajúci“ pohyb pomocou brzdového systému aj bez mechanickej redukcie.

Vozidlá, ktoré redukciu (4L) majú, však zvládajú HDC ešte presnejšie. Redukcia totiž výrazne zosilňuje motorovú brzdu, takže auto ide dolu svahom extrémne pomaly bez prehriatia bŕzd. Preto je zjazd stabilnejší a plynulejší. Niektoré terénne modely dokonca vyžadujú pre správnu funkciu HDC práve zaradený režim 4L, no pri moderných SUV to už vo väčšine prípadov neplatí, upozorňuje Motortrend.

Pozor na hlboké blato a sneh

Aj keď HDC funguje výborne na väčšine povrchov, existujú situácie, kde môže byť skôr na škodu. V hlbokom blate alebo vo veľmi hlbokom snehu je často dôležitejšie udržať hybnosť (momentum). Ak pôjdeš príliš pomaly, auto môže zapadnúť. V takých podmienkach je lepšie jazdiť s citom a rýchlosť regulovať sám, nie cez HDC.

spatne zrkadlo namraza_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Iné názvy tejto funkcie: Značky si ju pomenovali po svojom

Hoci väčšina automobiliek používa označenie „Hill Descent Control“, nie všetky ho nazývajú rovnako. Napríklad Subaru integruje podobnú funkciu do systému X-Mode. Mercedes používa výraz Downhill Speed Regulation a niektoré BMW ju uvádzajú len ako súčasť off-road balíka. Princíp je však rovnaký, auto za teba riadi zjazd tam, kde by si to ručne nezvládol tak stabilne.

V ktorých autách HDC nájdeš?

Dnes už v mnohých. Často ho majú modely ako Land Rover Discovery, Jeep Grand Cherokee, Toyota RAV4, BMW X5 či Hyundai Tucson. Označenie sa môže líšiť, ale funkcia je identická, pomôže ti bezpečne zísť aj ten kopec, ktorý vyzerá ako scéna z horského filmu, upozorňuje Motortrend.

Prečo je to pre vodiča skrytá výhoda, ktorá sa zíde v najhoršej chvíli?

Pretože človek nedokáže brzdiť tak rýchlo a presne, ako to dokáže elektronika. HDC pracuje s brzdami a motorovou brzdou dokonale synchronizovane, reaguje okamžite a drží auto v stabilnom tempe. Ty sa tak môžeš sústrediť len na smer jazdy a nie na prežitie, upozorňuje Motortrend.

Jednoducho, ak má tvoje auto HDC, je to jeden z tých systémov, ktoré nevyužiješ každý deň, ale keď ho raz budeš potrebovať, budeš zaň nesmierne vďačný.

Komentáre