Štartuješ auto so stlačenou spojkou alebo v neutráli? Kvantum vodičov robí túto chybu

Správny spôsob štartovania auta dokáže predĺžiť životnosť batérie aj štartéra.

startovanie auta spojka neutral
Zdroj: Vedelisteze.sk

Sadneš si do auta, otočíš kľúčom a ideš. Takto to robíme všetci a málokto sa zamýšľa nad tým, či vlastne štartuje správne. No experti z carwise_official upozorňujú, že aj takáto maličkosť, ako spôsob naštartovania, rozhoduje o tom, koľko vydrží tvoja batéria, štartér a dokonca aj samotný motor. Väčšina vodičov sa pritom spolieha na neutrálnu polohu prevodovky, no práve vtedy robia chybu.

startovanie auta zaplovanie kluc
Zdroj: Vedelisteze.sk

Čo sa deje, keď štartuješ v neutráli

Keď máš zaradený neutrál a nestlačíš spojku, motor je síce oddelený od kolies, ale stále je prepojený s prevodovkou. V praxi to znamená, že štartér musí pri otočení kľúčom roztočiť nielen motor, ale aj časť prevodovky a olej v nej. A to už nie je ľahká práca.

Olej, hlavne keď je studený a hustý, kladie odpor, a štartér spolu s batériou sa musia viac namáhať. Je to podobné, ako keby si sa snažil rozbehnúť bicykel so zapnutou brzdou. Ide to, ale vyžaduje to zbytočne veľa sily.

Čo sa deje, keď štartuješ so spojkou

Úplne iná situácia nastane, keď pri štarte zošliapneš spojku. Vtedy sa motor od prevodovky úplne odpojí a štartér tak roztočí iba samotný motor. Odpor prevodovky a oleja zmizne, motor naskočí rýchlejšie a batéria odvedie menšiu prácu. Pre celé auto je to jednoduchšie a šetrnejšie riešenie. Ak by sme to mali prirovnať, je to ako keby si bicykel tlačil bez zapnutej brzdy,  ide to hladko a bez zbytočného odporu.

spojka auta_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Prečo to výrobcovia vyžadujú

Nie je preto náhoda, že väčšina nových áut dnes už vodiča ani nenechá naštartovať bez stlačenej spojky. Výrobcovia zaviedli tento bezpečnostný prvok nielen preto, aby chránili štartér a batériu, ale aj aby zabránili nepríjemným nehodám. Predstav si, že máš omylom zaradenú rýchlosť a otočíš kľúčom bez spojky, auto môže poskočiť dopredu alebo dozadu a narobiť viac škody, než si myslíš. So stlačenou spojkou sa tomuto riziku úplne vyhneš.

Možno ti teraz napadlo, že neustále stláčanie spojky opotrebúva ložisko. Áno, je to pravda, vypínacie ložisko sa každým zošliapnutím mierne opotrebuje. Prichádza do kontaktu s prítlačným tanierom spojky. Tento kontakt spôsobuje minimálne trenie a tým pádom aj opotrebenie. Ide však o bežné opotrebenie, na ktoré je ložisko skonštruované. Inými slovami, toto opotrebenie je v porovnaní s tým, čo ušetríš na batérii a štartéri, zanedbateľné. Batéria aj štartér patria medzi drahšie súčiastky a ich výmena ti vie poriadne odľahčiť peňaženku. Ložisko vydrží stovky tisíc stlačení, takže ak vždy pri štarte zošliapneš spojku, tvoje auto na tom bude len a len lepšie.

@carwise_official Follow for more car tips! #cars #fyp #cartips #carhacks #tipsandtricks ♬ original sound – CarWise

Verdikt je teda jednoznačný, štartuj vždy so spojkou. Nie je to žiadna zbytočná rada, ale jednoduchý zvyk, ktorý ti môže ušetriť veľa starostí. Možno sa ti zdá, že ide len o maličkosť, no práve tieto drobnosti rozhodujú o tom, či bude tvoje auto spoľahlivo fungovať alebo ťa raz ráno nechá v štichu.

Komentáre