Mal by si nechať motor auta zohriať predtým, ako sa vydáš na cestu? Toto je jeden z najrozšírenejších mýtov
Existuje viacero mýtov a poloprávd, ktorým veríme dlhé roky. Jedným z nich je napríklad tvrdenie, že prémiové palivo je vždy lepšie pre auto ako bežné. V skutočnosti to tak nie je. Ak motor tvojho auta nie je prispôsobený na kvalitnejší benzín či naftu, tak hoci ho budeš tankovať, benefity v praxi nepocítiš.
Jedným z ďalších častých fenoménov, s ktorým sa môžeš stretnúť a pravdepodobne ho aj robíš, je naštartovanie auta a jeho ponechanie v chode s cieľom zohriať motor pred jazdou. Deje sa to obzvlášť v chladných mesiacoch a mnoho šoférov takto strávi aj 5 či 10 minút. Je to ale potrebné? Poďme sa na túto tému pozrieť nižšie.
Je potrebné motor auta nechať zohriať pred jazdou?
Hneď na začiatok ti povieme, že pri moderných autách nemusíš stáť na voľnobehu a čakať, kým sa motor zohreje. Je to teda mýtus. Dôležité je tiež povedať, že pod pojmom moderné autá nemyslíme len tie, ktoré sú rok či dva staré, ale pokojne aj desaťročné.
Moderné motory s elektronickým vstrekovaním paliva a kvalitnými olejmi dosiahnu plné premazanie veľmi rýchlo. Kým staré autá potrebovali dlhšie bežať, dnes stačí naštartovať a po pár desiatkach sekúnd môžeš vyraziť. Olejový systém totiž okamžite rozprúdi olej do všetkých častí motora. Už po približne 20–30 sekundách sú všetky pohyblivé súčiastky namazané. Inými slovami, kým si zapneš pás a nastavíš zrkadlá, motor je pripravený na jazdu.
Ak čakáš na zahratie motora, viac mu škodíš ako pomáhaš
Ak sedíš za volantom niekoľko minút a čakáš, kým sa motor zohreje, vedz, že robíš chybu. Príliš dlhé voľnobežné zahrievanie môže motoru škodiť. Možno sa teraz pýtaš prečo. V studenom motore ide do valcov obohatená zmes benzínu, ktorá sa pri dlhej nečinnosti nestihne dobre spaľovať. Nadbytočné palivo môže „zmývať“ olejový film zo stien valcov a piestov, čím zhoršuje mazanie, vysvetľuje server sciencealert.com. Čo to znamená? Motor bežiaci dlho na bohatú zmes môže trpieť zvýšeným opotrebovaním, namiesto toho, aby sa jeho životnosť predĺžila. Navyše zbytočne míňaš palivo a motor produkuje viac emisií, kým je studený a beží neefektívne.
Kde vznikol tento mýtus?
Prečo ale ľudia veria tomu, že treba nechať motor bežať niekoľko minút predtým, ako sa vyberú na cestu? Odpoveďou je, že v minulosti mali autá karburátory, ktoré nedokázali samy regulovať zmes paliva tak presne ako dnešné vstrekovanie. V 20. storočí bolo bežné, že ak boli benzín a motor studené, karburátor musel pustiť veľmi bohatú zmes, inak motor zhasol. Kovové súčasti sania boli studené a palivo kondenzovalo. Výsledkom bolo, že motor bežal nepravidelne, ľahko zhasínal a bolo nutné ho najprv zohriať, aby sa jazda dala plynulo začať. Staré oleje tiež v zime hustli viac než dnešné, takže premazanie trvalo dlhšie.
V prípade moderných áut tieto problémy prestali nástupom elektronického vstrekovania paliva od 80. rokov. Nové motory totiž majú senzory a riadiace jednotky, ktoré automaticky upravia zmes tak, aby motor po štarte nezhasol a bežal efektívne aj za studena.
Krátko po naštartovaní auta môžeš vyraziť na cestu
Vo všeobecnosti sa dnes odporúča naštartovať motor auta a nechať ho bežať rádovo niekoľko desiatok sekúnd. Najčastejšia rada znie, že by mal bežať približne tridsať sekúnd až jednu minútu predtým, ako sa vyberieš na cestu. Tým zabezpečíš, aby sa olej dostal všade, kde má byť.
Na začiatku jazdy by si sa však mal vyhýbať prudkej akcelerácii, kým sa motor nezahreje na prevádzkovú teplotu. Ideálne je držať otáčky v nízkych až stredných hodnotách a nezaťažovať motor naplno. Jazdou sa motor zahreje oveľa rýchlejšie než státím na mieste.
Komentáre