Začalo tvoje auto vydávať čudné zvuky? Niektoré znamenajú drahú opravu, iné stoja len pár eur. Pozri sa, ako ich rozpoznáš

Rachot z motora môže znamenať uvoľnenú kladku, poškodený ventilátor, rozvody na konci životnosti aj jednoduchý tepelný štít. Pozri si, čo tieto zvuky prezrádzajú a kedy už hrozí drahý problém.

ako sa starat o auto
Zdroj: Vedelisteze.sk

Začalo tvoje auto rachotiť tak, akoby sa pod kapotou rozbehla rocková kapela na plechovkách od piva? Nepodceň to. Mechanik z kanála TRQ Auto Parts vysvetľuje, že práve takéto zvuky sú často prvým varovaním, že niečo v motore alebo vo výfuku sa už vzdáva. Dobrá správa je, že mnohé z týchto rachotov vieš rozpoznať aj sám, ak vieš, čo máš počúvať.

Najdôležitejšia otázka, ktorá rozhodne všetko

TRQ upozorňuje na jednoduchý trik, ktorý väčšina vodičov ignoruje. Musíš si všimnúť, či zvuk zrýchľuje s otáčkami motora. Ak pridáš plyn a rachot sa rozbehne rýchlejšie, ide o rotačný zvuk. Znamená to, že ho spôsobuje niečo, čo sa točí spolu s motorom a vtedy treba zbystriť pozornosť.

Ak zvuk pri voľnobehu zostáva rovnaký alebo sa objaví len pri jazde cez nerovnosti, problém môže byť skôr v podvozku alebo uvoľnenom plechu. Pri zvukoch z motora a výfuku už ide o úplne iný level stresu. Práve tie dokážu vodiča najviac vydesiť, pretože pôsobia, akoby sa pod kapotou začal rozsypávať celý motor.

Kladky a napinák remeňa, najčastejší zdroj rachotu pod kapotou

Na prednej strane motora beží dlhý remeň, ktorý poháňa alternátor, klímu a ďalšie dôležité komponenty. Tento remeň vedie cez viacero kladiek, ktoré sa musia točiť hladko a bez odporu. Ak sa čo i len jedna skrutka na kladke uvoľní, začne to znieť, akoby sa pod kapotou triasol kovový tanier.

klinovy remen auto_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Fyzika za tým je veľmi jednoduchá. Kladka sa točí veľkou rýchlosťou a ak sa dostane mimo osi, rozkmitá sa. Kov začne narážať o kov, zvuk sa zrýchľuje takmer presne podľa otáčok motora a čím je kladka vo väčšej nerovnováhe, tým je rachot výraznejší.

Veľmi podobný zvuk spôsobuje aj napinák remeňa. Ten udržiava správne napätie remeňa a keď sa jeho ložiská opotrebujú, remeň začne vibrovať, čo vyvolá kovové cvakanie alebo búchanie. Vodič má často pocit, že sa mu v motore niečo rozsýpa, hoci riešením je obyčajná výmena napináka.

Ventilátor chladiča vie narobiť prekvapivo veľký hluk

Za chladičom sa nachádza elektrický ventilátor, ktorý sa automaticky spúšťa podľa potreby motora. Ak sa opotrebujú jeho ložiská, ventilátor začne vydávať nepríjemné zvuky. Môže cvakať, škriabať alebo klepať a je typické, že sa to objavuje aj vtedy, keď ventilátor beží len zo zotrvačnosti, napríklad keď fúka vietor počas jazdy.

auto radiator_2.jpg
Zdroj: Vedelisteze.sk

Tento druh zvuku dokáže vodiča zmiasť, pretože sa často objaví náhle a znie naozaj dramaticky. Podľa TRQ sa ložiská samotné neopravujú a ak ventilátor začína rachotiť, musí sa vymeniť celý diel.

Rozvody sú zvuk, ktorý nechce počuť žiadny vodič

Ak zvuk prichádza z boku motora, môže to byť už vážnejší signál. Najprv treba skontrolovať olej, pretože ak motoru chýba olej, rozvodová reťaz aj vodiace lišty začnú pracovať nasucho. Výsledkom je ostré, kovové cvakanie, ktoré je veľmi citlivé na otáčky motora.

olej v aute_kontrola_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ak olej nechýba, problém môže byť v samotných rozvodoch. Natrhnuté vodiace lišty, slabý napinák alebo natiahnutá reťaz spôsobujú pravidelné kovové klepoty, ktoré sa stanú hlasnejšími vždy, keď pridáš plyn. Toto je typická drahá oprava, no stále lepšia, než nechať rozvody úplne zlyhať, pretože následná škoda na motore býva katastrofálna.

Hydroštely a ich typické cvakanie zhora motora

V hornej časti motora pracujú zdvihátka ventilov, známe ako hydroštely. Tie vymedzujú vôľu ventilov pomocou tlaku oleja. Keď je olej starý, príliš hustý alebo je ho málo, hydroštely nestíhajú pracovať správne. Začnú vydávať rýchle, ostré a veľmi pravidelné cvakanie, ktoré presne kopíruje otáčky motora. Zvuk je často veľmi nepríjemný, avšak dobrá správa je, že nejde o zánik motora. Vo väčšine prípadov stačí výmena oleja za kvalitnejší a problém zmizne.

Kľukový hriadeľ a zvuk, ktorý signalizuje koniec motora

Ak sa spod motora ozýva hlboké, tupé a pomalé klepanie, ide o najhorší možný zvuk. Ten naznačuje, že ložiská kľukového hriadeľa stratili vôľu alebo sú poškodené. Keď sa ložisko vymláti, kľukový hriadeľ začne narážať o ojničné čapy. Je to zvuk, ktorý presne kopíruje otáčky motora, no znie pomalšie a ťažšie než bežné klepoty. V praxi to znamená, že motor je na konci životnosti a čaká ho generálna oprava alebo výmena. Toto je stav, pri ktorom už nejde o úsporu peňazí, ale o záchranu auta pred úplným zničením.

Rachoty z výfukového systému sa často tvária dramatickejšie, než v skutočnosti sú

Vodiči sa často zľaknú, že im odchádza motor, hoci problém je úplne inde a jeho oprava trvá desať minút. Typickým príkladom je uvoľnený tepelný štít. Ide o kovovú ochranu medzi výfukom a karosériou, ktorá má chrániť okolie pred extrémnym teplom. Keď sa uvoľnia jeho skrutky, tepelný štít začne rezonovať. Výsledkom je hlasné, plechové klepanie, ktoré sa objavuje najmä pri určitých otáčkach, spomaľovaní alebo jazde rovnomerne po ceste. Ak zvuk zmizne po zastavení, no objavuje sa počas jazdy, šanca je veľmi vysoká, že ide práve o túto jednoduchú závadu.

Podobné zvuky spôsobujú aj prasknuté alebo uvoľnené držiaky výfuku. Tie nedržia výfuk na svojom mieste a ten môže pri nerovnostiach jemne narážať do podvozku, čím vzniká dunenie alebo pravidelné klepanie.

dym z vyfuku
Zdroj: Vedelisteze.sk

Staršie autá môžu mať aj uvoľnenú keramickú vložku v katalyzátore alebo tlmiči. Vtedy sa vo vnútri výfuku ozýva duté, nepravidelné klepotanie, ktoré je najhlasnejšie pri studenom štarte alebo pri voľnobehu. Aj keď to znie hrozivo, oprava býva veľmi jednoduchá, stačí výmena dielu.

Kedy je čas ísť do servisu bez odkladania

Ak zvuk zrýchľuje s otáčkami, znie kovovo, je pravidelný alebo prichádza z oblasti rozvodov či spodnej časti motora, je to signál, že sa niečo blíži ku koncu. Vtedy nemá zmysel dúfať, že to prejde samo, pretože takéto zvuky pri motore nikdy samovoľne nezmiznú. Naopak, zvyknú sa rýchlo zhoršovať.

Ako rozoznať maličkosť od drahého problému

Rachot v motore nemusí znamenať okamžitú katastrofu. Mnohé zvuky vznikajú kvôli jednoduchým veciam, ako je uvoľnený tepelný štít alebo držiak výfuku. Na druhej strane, rotačné zvuky spôsobené kladkami, napinákom, ventilátorom či rozvodmi môžu prerásť do drahých opráv, ak ich budeš ignorovať. K tomu sa pridávajú hydroštely, ktoré často zachráni len výmena oleja, a veľmi vážne klepanie kľukového hriadeľa, ktoré je už signálom blížiaceho sa konca motora.

Komentáre